HU | EN
UTALVÁNYOK
HUNGARORINGSHOP.HU

GROUPAMA TANPÁLYA

Ünnepi nyitvatartás és vásárlási információk itt.

Amikor a hóhérokat akasztják

2019. május 06. 11:38

Esőben kellett bizonyítaniuk a vizsgabiztosoknak a Hungaroringen.

Vizsgabiztosok, szakoktatók, műszaki vizsgabiztosok és közúti ellenőrök mérték össze szakmai tudásukat a Hungaroringen szombaton. Szombaton, azaz május 4-én volt a Star Wars Világnapja, de nemcsak ezért kívántak sok sikert a 80 versenyzőnek a rendezők a filmből jól ismert köszöntéssel: Az erő legyen veletek!

Nagy szükségük volt az indulóknak az erőre. Az égiek ugyanis ez alkalommal nem voltak túl kegyesek hozzájuk. Szombaton váltakozó intenzitású, de lényegében folyamatosan zuhogó esőben kellett teljesíteniük a különböző gyakorlati feladatokat, amire a verseny 2007 óta íródó történetében még egyszer sem volt példa.

Persze, mint azt Érsek István, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára a megnyitó beszédében külön is hangsúlyozta, esőben sem áll le a forgalom, zord időjárási viszonyok között is képesnek kell lenni biztonságosan közlekedni az utakon, különösen azoknak, akik a jövő autóvezetőit és motorosait oktatják, vizsgáztatják. Még inkább azoknak, akik az oktatókat és vizsgáztatókat oktatják és vizsgáztatják.
A családias hangulatú – ha az esőtől eltekintünk, baráti piknikre emlékeztető – rendezvény persze nemcsak verseny volt, hanem szakmai tapasztalatcsere is, ami a szervezők, a helyettes államtitkárság, a rendezvényt támogató Közlekedéstudományi Intézet (KTI) reményei szerint segíti a gépjármű-vezetőképzés és vizsgáztatás egységesítését, ami kiemelt cél és feladat a közlekedési hatósági munkában – hangsúlyozta lapunknak nyilatkozva Érsek István helyettes államtitkár.

Érsek István szerint a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontot azért hozták létre, hogy a jövőben országosan egységes legyen a képzés és a vizsgáztatás. A korábbi rendszerben nem volt garantált, hogy ugyanazokkal az ismeretekkel és kompetenciákkal vesz részt a forgalomban az is, aki Zalaegerszegen szerzet jogosítványt, és az is, aki Budapesten, vagy éppen Miskolcon. Bár az is tény, hogy az e-learning képzési forma elterjedése már önmagában is segítette a képzés országos egységesítését.
Az egységesítés nem azt jelenti, hogy az oktatóknak a jövőben már nem kell foglalkozni a helyi sajátosságokkal és nem kell tanítaniuk azokat, mondta a helyettes államtitkár. Ellenkezőleg. Ma is elvárás velük szemben, hogy hívják fel a figyelmet arra, hogy a régióban, a megyében, ahol a leendő géjárművezetőket oktatják, mik a legjellemzőbb baleseti okok, melyek a legveszélyesebb utak és időszakok. Ez a jövőben sem lesz másképp.

Érsek István elmondta, hogy az új képzési és vizsgarendszerben sem szűnik meg az egyes megyékben jellemző bukási okok visszacsatolásának gyakorlata sem. Ha valahol hasonló okok miatt túl gyakori a bukás, jegyezte meg a helyettes államtitkár, az egyebek között azt is jelentheti, hogy az oktatók valamit nem jól tanítanak.

Már hat-nyolc éve kapnak ilyen visszajelzéseket az oktatók. Érsek szerint a tapasztalatok kedvezők. Az oktatók – vagy legalábbis a döntő többségük – a visszajelzések alapján folyamatosan frissítik az oktatott tananyagot. A helyettes államtitkár szerint szintén hasznosnak bizonyult az is, hogy az oktatók és a szakoktatók rendszeresen tájékoztatást kapnak az ország, azon belül szűkebb pátriájuk közlekedésbiztonsági és baleseti helyzetéről annak változásairól, a legfőbb és az új baleseti okokról, a veszélyes új jelenségekről.
Az oktatás, csak úgy mint maga a tananyag, folyamatosan megújítandó, mondta Érsek. A vizsgáztatás szigorítását azonban a helyettes államtitkár nem tartja indokoltnak. Azt mondta, aki ma Magyarországon jogosítványt kap, azt bizonyosággal ki lehet engedni a forgalomba. Más kérdés, tette hozzá Érsek István, hogy a későbbiekben mennyire és hogyan alkalmazza a tudását.

Mindent lehet jobban és még annál is jobban csinálni – jegyezte meg Varga István, a rendezvényt támogató KTI stratégiai igazgatója. Szerinte a verseny is a képzés, a számonkérés és az ellenőrzés rendszerének tökéletesítését szolgálja. Akik itt összegyűltek, mondta, közvetlenül, formalitások nélkül megoszthatják egymással tapasztalataikat, a mai gyakorlatot szerintük jobbító ötleteiket, javaslataikat.

Varga István is úgy látja, aki Magyarországon sikeresen letette az előírt vizsgákat, rendelkezik azzal az elméleti és gyakorlati tudással, azokkal az alapvető képességekkel, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos közlekedéshez, a forgalomban való részvételhez. Más kérdés, hogy később milyen mintát követ, mennyire marad szabálykövető. De erre már sem a gépjárművezető-képzésnek, sem a vizsgarendszernek nincs ráhatása.

A rendezvénynek otthont adó Hungaroring minden olyan kezdeményezést támogat, aminek a célja a közlekedésbiztonság javítása.  Gazsi Júlia, a házigazda Hungaroring vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a KTI-vel például már kilenc éve együttműködnek ennek érdekében.

Bár sokan csak azt tudják, hogy a Hungaroringen Forma-1 futamokat és más jelentős autóversenyeket bonyolítanak le, a hazai autósport fellegvára számos olyan rendezvénynek is házigazdája és szervezője, amely – előzetes regisztrációt követően – bárki számára elérhető. Gazsi Júlia elmondta, hogy évente 10-12 ezren vesznek részt a különböző tréningjeiken, programjaikon, magánszemélyek, baráti társaságok és cégek egyaránt. Bárkit szívesen fogadnak, hiszen a lényeg, hogy javuljon az emberek vezetési képessége, tudása, gyakorlata.

F.Gy.A.

Fotó: Iró Zoltán





Michelisz Norbert ajánlásával

Groupama  Tanpálya Adószám: 12334023-2-13 Cégjegyzékszám: 13-09-078681
Cím: 2146 Mogyoród, Hungaroring út 10. Tel: (06-28) 441-951 Fax: (06-28) 441-961


Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-83429/2015, ASZF