HU | EN
REGISZTRÁCIÓ
TANPALYA.HU
HUNGARORING PRÉMIUM TRÉNING
Részletek: TANPALYA.HU
VIGYÁZUNK ÖNÖKRE
GROUPAMA TANPÁLYA
Vigyázunk önökre!
Biztonságos tréningek a Tanpályán.
Az Ön egészsége fontos számunkra!
Tekintse meg, hogyan vigyázunk
az Ön biztonságára.
VEZETÉSTECHNIKAI TRÉNINGJEINK
TANPÁLYA
Ön mit tenne, ha...
...durrdefektet kapna az autópályán?
...kiugrana autója elé egy szarvas?
...egy jégbordán megcsúszna?

Próbálja ki magát vészhelyzetben!
Nálunk biztonságban gyakorolhat!
VEZETÉSTECHNIKAI TRÉNINGJEINK
TANPÁLYA
Szerezz gyakorlatot ezen a pályán is!
Ifjúsági vezetéstechnikai tréningek 40% kedvezménnyel!
VEZETÉSTECHNIKAI TRÉNINGJEINK
TANPÁLYA
15% KEDVEZMÉNY!
Groupama KGFB, vagy Casco biztosítással 15%-os kedvezménnyel
veheti igénybe egyes vezetéstechnikai tréningjeinket!
MOTOROS TRÉNINGJEINK
MOTOROS AKADÉMIA
MOTOROS AKADÉMIA
MOTOROZZ ÚGY, HOGY TELJES
BIZTONSÁGGAL URALOD A MOTOROD!
OFF-ROAD CENTRUM
OFF-ROAD CENTRUM
OFF-ROAD CENTRUM ÉS ERDŐ
30 hektáros erdőben több mint 20 km-es
erdei úthálózat található,
amely kiválóan alkalmas 4x4-es terepjáró képzések
és csapatépítő programok helyszínéül.
A LEGKISEBBEKNEK IS
MINIRING
OSZTÁLYKIRÁNDULÁS, CSALÁDI NAP, NYÁRI TÁBOR
6 éves kortól nyújtunk érdekes és hasznos
közlekedési ismereteket, fejlesztő programokat.
ELEKTROMOS TÖLTŐ
TANPÁLYA
Elektromos töltő
Chademo töltő a Hungaroring
területén a Tanpályán!
Kérjük használat előtt
regisztráljon: regisztráció

GROUPAMA TANPÁLYA

Kedves Ügyfelünk!
A tréningek szigorú biztonsági szabályai szerint kísérõk nem tartózkodhatnak a területen. Így a  Hungaroring fõbejáratánál a Biztonsági szolgálat csak a résztvevõk számára engedélyezi a belépést. Mindannyiunk egészségének megõrzése érdekében kérjük a fentiek betartását.
Köszönjük a megértést!

Melyik autógumi a legjobb a magyar télre?

2020. november 03. 12:49

A szokott csapattal, idén is elkészítettük téligumitesztünket, az egyetlen nagyszabású hazai gumiösszevetést - téli és négyévszakos abroncsokat egyaránt vizsgáltunk.

Az idei már a kilencedik év, hogy téligumitesztet készítünk, ha pedig hozzávesszük a valódi havas teszteket is, már több mint tíz saját téligumiteszten vagyunk túl - a nonstopgumi.hu csapatával és szokás szerint a Groupama Tanpályán. Az itthon legnépszer?bb, 205/55 R16 méretben, egy híján 20 garnitúrát vetettünk össze idén is, zömében téli és négyévszakos abroncsokat, de referenciaként megnéztünk egy vadonatúj és egy használt nyári gumit is, használt szokás szerint télib?l is szerepelt a tesztben. Pontosan azért, hogy rávilágítsunk, mit tud egy amúgy szemre és az el?írások szerint is tökéletesen megfelel?, ráadásul prémium márkás, de már 4 esztend?s, 4 szezonon túl lév? téli gumi. El?rebocsátom, hogy nem sokat.

Méréseink a szokás szerintiek voltak: fékút száraz és nedves aszfalton 60 km/óráról, a havas-jeges útfelületet mintázó m?gyantán 40 km/óráról, kigurulás 15 km/óráról, kapaszkodási képesség (mennyi id? alatt tudunk megtenni 30 métert egy adott emelked?n indulva), valamint utastéri zajszint.

Látni akarok minden adatot - a mért adatok letöltése
A precizitás érdekében minden abronccsal minden mérést egymás után ötször végeztünk el, a végeredményekhez pedig a széls? értékek nélküli átlagot vettük. Nyilán vannak korlátai a tesztnek, de a mért értékek mégis plasztikusan mutatják az egyes abroncsok közötti különbségeket. Idén ráadásul még azzal sem voltunk maradéktalanul elégedettek, hogy bár hosszas egyeztetés és id?járás-el?rejelezés vizsgálat után egy olyan – október végi – éjszaka végeztük a tesztet, amire 2-3 Celsius fokot ígértek az id?jósok, végül a h?mérséklet nem ment 5 Celsius fok alá, az els? méréseket pedig még éppen a hírhedt 7 Celsius fokon végeztük. Utóbbit hallhatjuk évek óta a téli gumira váltás küszöbének, ám ennek kapcsán meg kell jegyezni, hogy nem akkor kell téli gumira váltani, amikor a napi bázish? 7 Celsius fok, hanem akkor, amikor a napi átlag annyi, olyankor ugyanis már belefuthatunk a fagypont körüli szintekbe is, amikor egyrészt jeges útfelületek is adódhatnak, másrészt a nyári gumiabroncsok már érezhet?en felkeményednek. A mostani teszt viszont végre választ adott arra a kérdésre is, hogy

vajon már 7 Celsius fokon is jobb egy téli vagy egy négyévszakos gumiabroncs, mint egy nyári?

A válasz pedig egyértelm?en az, hogy igen, vagyis b?ségesen érdemes már téli, vagy nyári helyett legalább a kompromisszumos négyévszakos gumiabroncsra váltani. Hogy miért lehet jó a négyévszakos, vagy ha úgy tetszik, az egészéves, ha az kompromisszumos? Mert száraz aszfalton a Michelin CrossClimate+ lett a legjobb, igaz, ez csak egy eredmény, a szárazon legjobb abroncsok dobogóján két valódi téli abroncs követi, az pedig külön beszédes, hogy a vadonatúj, nem mellesleg prémium kategóriás nyári gumi már száraz aszfalton is csak a mez?ny utolsó negyedében tudott végezni. Vizes úton egyrészt n?tt az átlagos fékút hossza és az egyes abroncsok közötti különbség is, másrészt már egy valódi téli gumi, méghozzá a dél-koreai Nexen terméke adta a legrövidebb fékutat, de nála alig nagyobbat adott a Kleber Quadraxer 2 négyévszakos abroncs, s a dobogóra a Michelin CrossClimate+ is felfért. El kell ismerni, a még enyhe h?mérséklet igencsak kedvezhetett a négyévszakos abroncsoknak, de azt is, hogy a hazai téli id?járás zöme (a tavalyi tél alapján) valóban nekik kedvez, korlátaikkal azonban érdemes tisztában lenni, meg persze azzal is, hogy a globális felmelegedéssel az id?járás is egyre széls?ségesebb lesz, hazai viszonylatban is kell még komoly fagyokra számítani az el?rejelzések szerint. (A h?vösebb id?ben várható jellemz?k kapcsán jó információkkal szolgál tavalyi téli és f?ként szintén tavalyi, valódi havas tesztünk!) Míg száraz úton 60 km/óráról 3,9, vizesen 6,4 méter fékút-különbség adódott a legjobb és a legrosszabb abroncsok között, a havas-jeges utat modellez? nedves m?gyantán – a megfelel? kifejezéssel élve – sokkalta jobban szétcsúszott a mez?ny: 42,1 méter adódott a legjobb és a legrosszabb gumi között. Fontos megjegyezni, hogy ennek oka lehet a Tanpálya nyáron teljesen felújított m?gyanta felülete is. Ezen a kínai Triangle Winter X TW401 lett a legjobb, ám nem mellékes információ, hogy utóbbi csakis itt tudott remekelni, a m?gyantán második legjobb Goodyear UltraGrip 9 azonban a többi versenyszámban sem vérzett el, s ugyanez igaz a nagyobb márkák téli gumijairól is, még úgy is, hogy a Toyo SnowProx esetén még a régi, S943-as modell szerepelt, nem pedig az új, már szintén kapható S944-es. M?gyantán meglep?en gyenge, a középmez?ny alatti eredményt hozott a Michelin Alpin 6, amit olyannyira nem mertünk elhinni, hogy a vizes mérés után vissza is mentünk vele a m?gyantára, de nem tudott javítani. A csúszós emelked?n (szintén vizes m?gyantán) kapaszkodásban ugyancsak remekeltek a téli abroncsok, ott Nexen, Continental, BFGoodrich sorrend adódott, sereghajtó pedig a Michelin CrossClimate+, a használt téli és az új nyári gumi lett. Kigurulás, azaz az üzemanyagtakarékosságot meghatározó gördülési ellenállás szempontjából, valamint utastéri zajszint alapján is a Goodyear abroncsa lett a legjobb, míg kopási kép szempontjából a mez?ny zöme szinte hibátlan eredményt hozott, ám a négyévszakosok közül a Michelin és a Kleber abroncsa is mutatott kopást már a teszt után is, míg a Continental télije még jelent?sebbet. Az egyes versenyszámok eredményeit súlyozva van értelme vizsgálni, mi a fékutakat és a nedves m?gyantán mutatott kapaszkodóképességet 20-20, a kopási képet 10, a zajszintet és a kigurulást 5-5 százalékkal vettük figyelembe végeredményünkhöz, ez alapján pedig a Goodyear UltraGrip 9, BFGoodrich G-Force Winter 2, Hankook Winter i*cept RS2 W452 dobogót kaptuk, ugyanakkor a középmez?ny is elég er?s, a dobogóról lemaradó Bridgestone, Firestone és Continental téli abroncsok lemaradása minimális, de még a dél-koreai Nexen és a kínai Triangle is a nyomukban volt. Érdekes, hogy a Michelin csoportos BFGoodrich magasan legy?zte az anyamárka - nem mellesleg jóval drágább - termékét, de fontos megjegyezni, hogy egyrészt mínusz fokokban a sorrend változhat, másrészt a gyártási id?, vagyis az egyes szériák is befolyásolják az abroncsok tudását. Ha tesztünk viszonylag enyhe id?ben készült is, a hazai télre talán pont ezért lehet meghatározó. Az ugyanakkor

tisztán látszik, hogy aki hóban-fagyban is kíván autózni, csak a valódi téli gumikkal lehet nyugodt.

Míg azok, akik zömében városban, ott is keveset és a havas-jeges id?t kerülve autóznak, meglehetnek egy-egy négyévszakos garnitúrával is (esetükben összességében a Continental AllSeasonContact szerepelt a legjobban). Egy viszont biztos: az akár csak már 4 telet használt gumi is lehet fáradt, tehát a keveset autózóknak már csak azért is ajánlott a négyévszakos gumi, hogy az ne váljon túlzottan korossá, id?ben lecserélt legyen. (Még miel?tt túlzott DOT-szám fetisizmusba csapnánk át, elárulom, hogy a tesztgy?ztes Goodyear volt a mez?ny legid?sebb "új" gumija, 2018-as gyártással, amivel még éppen eladható újnak, s a jelek szerint nem is véletlenül.)
A tesztelt abroncsok árai és EU címkebesorolásai (Forrás: nonstopgumi.hu)
Üzemanyag-hatékonyság Tapadás nedves úton Gördülési zaj [dB] Ár (205/55 R16)
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) C C 72 23 443 Ft
BFGoodrich G-Force Winter 2 E B 69 20 516 Ft
Bridgestone Blizzak LM005 C A 71 40 610 Ft
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) C B 72 32 520 Ft
Continental WinterContact TS 860 C B 72 36 052 Ft
Firestone WinterHawk 4 C B 71 28 545 Ft
Goodyear UltraGrip 9 C C 69 36 803 Ft
Hankook Winter iCept RS2 W452 E B 72 24 194 Ft
Használt nyári gumi n.a. n.a. n.a. n.a.
Használt téli gumi n.a. n.a. n.a. n.a.
Infinity EcoZen XL C C 72 18 364 Ft
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) C B 68 23 150 Ft
Michelin Alpin 6 C B 69 35 747 Ft
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) C B 69 35 509 Ft
Nexen Winguard SnowG3 WH21 E B 72 23 683 Ft
Taurus Winter XL E C 72 16 868 Ft
Toyo SnowProx S943 E C 70 24 597 Ft
Triangle Winter X TW401 E C 72 13 990 Ft
Új prémium nyári gumi (Bridgestone Turanza T005) B A 71 27 517 Ft
A fenti táblázatba összegy?jtöttük a tesztelt abroncsok kiskereskedelmi árait és gyári címkebesorolásait, amelyek azonban tapasztalataink szerint messze nem adnak elegend? információt az abroncsokról. Ha például az nedves úton fékezést nézzük, nálunk nem A, hanem B címkéj? abroncs lett a legjobb, de a "B"-k között is igen jelent?s különbségeket mértünk, és persze lett olyan C is, ami jobban szerepelt, mint számos B. Igaz, a címke elvileg a "Tapadás nedves úton" jellemz?re utal, nem pedig kizárólag az ottani fékezésre, ahogyan a zajszint is az elhaladási zajt mutatja a matricán, mi pedig az utastérben mértük, ahol valóban számos egyéb tényez? van, igaz, az elhaladásnál is. Kalkulátorunk segítségével mindenki megkaphatja egyéni preferenciája szerint, hogy melyik a számára leginkább megfelel? gumiabroncs télre. Bár a korábbi évek kommentjeire válaszul eljátszottunk a gondolattal, hogy az ár tényez?t is betegyük a kalkulátorba, ám végül elvetettük:

a gumiabroncs biztonsági tényez?, az autó alapvet? viselkedését határozza meg, kilométerre vetítve pedig minimális árkülönbséget hoz még a legdrágább és a legolcsóbb összevetése is, így spórolni nem ezen érdemes.

Azon túl, hogy megfelel? abroncs nélkül sem autónk erejét, sem futóm?vét nem tudjuk igazán kihasználni, kiélvezni, akár még veszélybe is sorolhatjuk magunkat, illetve a többi közleked?t is. A teszteredményeket ennek tudatában érdemes elemezni!
Összértékelés saját preferencia szerint / Melyik szempont mennyire fontos?
Fékút száraz úton: 20%
 
Fékút vizes úton: 20%
 
Fékút jégen: 20%
 
Kapaszkodás jégen (30 m): 20%
 
Zajszint: 5%
 
Kigurulás: 5%
 
Kopási kép: 10%
 
Tesztelt abroncs Eredmény Fékút száraz úton Fékút vizes úton Fékút jégen Kapaszkodás jégen (30 m) Zajszint Kigurulás Kopási kép
60 km/h-ról 60 km/h-ról 40 km/óráról
Goodyear UltraGrip 9 92.7 % 15.3 m
15.8 m
18.5 m
7.2 s
59.8 dBA
43.0 m
0.9
BFGoodrich G-Force Winter 2 88.2 % 15.1 m
15.9 m
23.3 m
7.1 s
60.4 dBA
36.0 m
0.9
Hankook Winter i*cept RS2 W452 88.0 % 14.6 m
15.8 m
22.0 m
7.1 s
60.8 dBA
25.0 m
0.9
Bridgestone Blizzak LM005 87.1 % 15.4 m
16.4 m
21.7 m
7.2 s
60.7 dBA
30.0 m
0.9
Firestone WinterHawk 4 86.5 % 14.1 m
15.9 m
25.3 m
7.8 s
59.8 dBA
31.0 m
0.9
Continental WinterContact TS 860 85.3 % 15.4 m
16.4 m
21.7 m
7.0 s
59.9 dBA
28.7 m
0.6
Nexen Winguard SnowG3 WH21 84.9 % 17.8 m
14.8 m
25.0 m
6.9 s
60.9 dBA
28.3 m
0.9
Triangle Winter X TW401 84.8 % 17.6 m
21.1 m
16.4 m
7.3 s
60.9 dBA
28.0 m
0.9
Toyo Snowprox S943 83.5 % 16.5 m
17.1 m
23.3 m
7.7 s
60.2 dBA
32.3 m
0.9
Michelin Alpin 6 82.8 % 15.7 m
15.5 m
31.2 m
7.6 s
60.2 dBA
31.7 m
0.9
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) 82.2 % 15.2 m
16.1 m
24.7 m
8.2 s
61.8 dBA
28.2 m
0.9
Infinity EcoZen XL 81.9 % 16.2 m
16.7 m
24.6 m
7.4 s
62.0 dBA
26.7 m
0.9
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) 81.3 % 14.7 m
14.8 m
34.3 m
8.0 s
60.9 dBA
32.7 m
0.8
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) 78.7 % 16.5 m
16.6 m
33.0 m
7.8 s
60.7 dBA
28.3 m
0.9
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) 77.3 % 13.9 m
15.2 m
31.5 m
11.4 s
59.9 dBA
30.7 m
0.7
?Taurus Winter XL 73.1 % 17.1 m
18.5 m
26.9 m
8.5 s
61.6 dBA
27.7 m
0.6
Használt nyári gumi 68.4 % 15.5 m
17.8 m
50.5 m
8.9 s
61.3 dBA
27.3 m
0.5
Használt téli gumi 68.2 % 16.4 m
17.1 m
32.9 m
12.0 s
60.7 dBA
29.5 m
0.5
Új prémium nyári gumi 66.6 % 16.6 m
16.4 m
58.5 m
13.0 s
61.9 dBA
30.3 m
0.9




Michelisz Norbert ajánlásával

Groupama  Tanpálya Adószám: 12334023-2-13 Cégjegyzékszám: 13-09-078681
Cím: 2146 Mogyoród, Hungaroring út 10. Tel: (06-28) 441-951 Fax: (06-28) 441-961


Adatkezelési nyilvántartási szám: NAIH-83429/2015, ASZF