Első alkalommal osztották ki az Arany Pedál-díjat, és a győztes… Nem, nem hazánk egyik legjobb női autóversenyzője, nem a hétszeres ralibajnok, hanem a fuvarozó, a Waberer’s megbízott tesztsofőrje. Az első alkalommal megrendezett ISDC, vagyis autós szakmák közlekedésbiztonsági versenye jó néhány tanulságot hozott, s természetesen folytatásért kiált…
51770.6 kilométert tettek meg az autós szakmák közlekedésbiztonsági versenyének (I-Cell Safe Drivers’ Competition – ISDC) résztvevői a hagyományteremtő céllal elindított megméretés hat hete alatt (2014. november 26. – 2015. január 7. között) városban és autópályán, éjjel és nappal, bel- és külföldön egyaránt. Miközben az úttörő jellegű i-Cell rendszer „figyelte” a manővereiket, az esetleges sebességtúllépéseiket. Utóbb kiderült, a járműbe épített flottakövető fedélzeti egység és a kamerás passzív közlekedésbiztonsági eszköz nagy motivációs erőként hatott az autóvezetőkre.
A fuvarozó, a futár, a szervizes, a buszvezető, az értékesítő és a taxis mérette meg magát, kiegészülve hazánk két jól ismert pilótájával, a gyorsasági autóversenyző Bús Edinával és a hétszeres ralibajnok ifjabb Tóth Jánossal. Bús Edina egyébként „nagy hajrával” végül felzárkózott a dobogós helyre a fuvarozó és a futár mögé…
„A Tanpálya szívesen áll minden olyan kezdeményezés mögé, amely a biztonságos közlekedést szolgálja” – mondta a verseny kezdetén Gazsi Júlia, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum ügyvezetője, s a hungaroringi tanpálya instruktorai ennek megfelelően sok energiát fektettek a kiértékelésbe.
„Az i-Cell egy olyan eszköz, amellyel a defenzív vezetés elemeit – különös tekintettel például a távolságtartásokra – detektálja . Mivel a rendszer sípolással jelez, a tanulási folyamat tulajdonképpen önműködő, egy idő után a jelzések nélkül is belesimul a sofőr vezetési stílusába, hogy mi a biztonságos és mi nem. A biztonságos közlekedés másik nagyon fontos eleme a sebesség, amely a szabályokon túlmenően is nagyon fontos. A készülék a GPS-től függetlenül felismeri a táblákat és felhívja a figyelmet a sebességkorlátozásokra is. Olyan tanító eszköz ez, amely az automatizmusokra épül. Az automatizmusok mellett természetesen a mélyebb összefüggéseket feltáró továbbképzéseken – amelyekre a Tanpályán is van lehetőség – a megszerzett tudás még jobban elmélyíthető” – hangsúlyozta Kovács Attila, a Tanpálya instruktora, aki azt is hozzátette, ők elsősorban nem versenyként tekintettek az ISDC-re, sokkal fontosabb volt számukra a megméretés közjót szolgáló üzenete.
Érdekesség, hogy a fuvarozó a verseny teljes időtartama alatt magabiztosan vezetett és végig sikerült őriznie elsőségét. „Büszkék vagyunk arra, hogy gépkocsivezetőnk, Kóti Gyula nyerte el az Arany Pedál-díjat. Bíztunk a jó szereplésében, hiszen több mint egy évtizede dolgozunk együtt, és mindig kiváló teljesítményt nyújtott” – mondta Szemerey Lóránd, a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. ügyvezetője, amikor átvette a győztesnek járó díjat.
Az ISDC egyik sztárja, Bús Edina, kétszeres Lotus Ladies Cup-győztes autóversenyzőhöz méltón hatalmasat hajrázott, és végül a szervizest megelőzve, a harmadik helyen végzett. „Örülök, hogy részt vehettem ebben az egyedülálló kezdeményezésben. Autóversenyzőként főleg a követési távolság betartása okozott gondot, de sikerült hétről hétre egyre jobb teljesítményre sarkallnom magam. A hathetes megmérettetés tapasztalatai alapján nem csak biztonságosabban vezetek, de autóvezetői kultúrám is sokat fejlődött.”
Farkas Károly, az i-Cell operatív igazgatója az A38 hajón megtartott díjkiosztón elmondta: „A hagyományteremtő szándékkal elindított ISDC számos újítással mindenképpen folytatódni fog 2015-ben is, egyik legfontosabb célját viszont már az első évben elérte. A közlekedésbiztonság ügye iránt elkötelezett cégként mindenekelőtt a körültekintő, defenzív vezetés fontosságára szerettük volna felhívni a figyelmet, és egyúttal bemutatni, milyen széleskörű lehetőségeket rejtenek az alapvetően flottakövetési feladatokra használt berendezések.”
Kiss Csaba, a közlekedésbiztonsági versenyt szakmai támogatásával erősítő ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság képviseletében az ISDC társadalmi szerepéről beszélt: „A tavalyi évben közel 600-an vesztették életüket különböző közlekedési balesetekben Magyarországon. Minden olyan kezdeményezést támogatunk, ami a biztonságosabb közlekedésre hívja fel a figyelmet, ráadásul az i-Cell esetében egy fontos ügyet felvállaló magáncég programjáról van szó, ami különösen dicséretes. Bízunk benne, hogy a hagyománnyá váló ISDC hozzájárul majd a közlekedési balesetek számának csökkenéséhez, a Rendőrség mindenesetre a folytatásban is garantálni tudja a támogatását.”
Az ISDC összesített végeredménye:
Összesített helyezés |
Résztvevő |
Megtett kilométerek |
Elért pontszám (max. 1000) |
1. |
Fuvarozó |
10662,4 |
950 |
2. |
Futár |
14965,6 |
872 |
3. |
Bús Edina autóversenyző |
2114 |
834 |
4. |
Szervizes |
3157,7 |
826 |
5. |
ifj. Tóth János autóversenyző |
2491,8 |
772 |
6. |
Buszvezető |
10308,5 |
751 |
7. |
Értékesítő |
3118,2 |
723 |
8. |
Taxis |
4952,4 |
645 |