Ha hideg van, az útfelület is lehűl. A hideg, a havas, jeges, csúszós útfelületen szükséges - az őszi, téli és tavaszi időszakban - téli gumiabroncsot használni. Magyarországon ma még nem kötelező, de a szomszédos Ausztriában és több európai országban kötelező.
Miért kell a téli gumi?
Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, szárazon is csúszik, jelentősen megnő a féktávolság.
A téli abroncsok alapanyaga a kaucsuk (a kemény kaucsuk a vulkanizálással válik igazán rugalmassá!), továbbá tartalmaz szilika anyagot, és más a koromösszetétele. Mind ezek - valamint a speciális mintázat - biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi a nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát, tapadóképességét.
A gumigyárak is állandóan fejlesztenek
Ami kopik, az tapad, ami tapad az kopik. A gumigyártók is tudják ezt, de más szempontoknak is meg akarnak felelni. A tapadósabb, kopósabb gumi jobban fogja az autót, és általában zajosabb is. Ha keményebb keveréket használnak és más fajta mintázatot, a zajszint is csökken. Valamit valamiért…
Tapadási képesség
Hideg és téli autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A legtöbb téli gumi esetében a futófelület lamellázott. Egy átlagos méretű futófelületen több mint 1600 pici bevágás (lamella) biztosítja a tapadást. A mélyebb és szélesebb mintaárkok tovább javítják a kapaszkopdóképességet, a hosszirányú mélyebb mintázat a túlkormányzottsági hajlamot csökkenti.
A gumi gördüléskor, azaz üzemmódban melegszik. A nyári gumi melegben az útfelülettől tovább melegszik. Nyáron pl. a fekete aszfalt hőmérséklete akár a 85 C fokot is elérheti, s ezt a gumi is átveszi, és nagyon jól tapad…
Télen és hidegben a téli gumi is melegszik, de csak kis mértékben. A téli üzemi hőfokot éri el. Tapadása a már fent említettek miatt van.
A gumi is öregszik!
A gumi is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Átlagéletkor 3 év. Egyes típusok rövidebb idő alatt megkeményednek, mások valamivel tovább használhatók (ez nyárira és télire is vonatkozik).
A gyártásnál használt természetes kaucsuk mellett megjelent a műkaucsuk (más a kémiai molekulaképlete), azonos vagy előnyösebb tulajdonságokkal.
A most gyártott gumiknak már 6% műkaucsukkal készül. „Öregedésükről” még nincs (nem lehet) információ…
Fontos a gumi gyártási száma, a DOT-szám. Pl.: DOT…(0910), ami azt jelenti, hogy a gumit a 9. héten sütötték 2010-ben. Ha a DOT 5210, akkor azt 2010-ben karácsony táján gyártották, tehát közel 1 évvel fiatalabb! Ha nincs DOT-szám, azt ne vegyük meg…
Cserélni kell a gumit, ha kopott, töredezett, szálszakadásos (hullámos oldalfal), vagy tapadóképessége érezhetően rosszabb lett, megnőtt a féktávolság. Ilyenkor újat kell venni.
A biztonságnak ára van!
Soha ne vegyünk használt gumit, „gagyi gumit”. Márkás gumit, jó teszteredményeket elért abroncsot kell megvenni. Lehetőleg 4 darabot!
Akik csak 2 gumit tudnak - anyagi lehetőségeik függvényében - megvenni, akkor azokat a hátsó tengelyre kell szerelni. Tévhit, hogy a meghajtottra kell!
Ha elől gyengébb teljesítményű, de még használható (a műszaki paramétereknek még megfelelő) gumi van, akkor az elindulás és a fékezés nagyobb odafigyelést, taktikázást igényel (kipörgési hajlam, hosszabb fékút). A két új gumi hátulra kerüljön, mert ilyen esetben az oldalirányú kitörést, a túlkormányozottságot, sodródást, kúszást jobban kivédi. Ha elől van az új, akkor jobb a fékhatás, jobb a kapaszkodóképesség, de a hátsó kitör, csúszik, farol.
A nyári gumi télen veszélyes lehet, de a téli gumi nyáron is használható. Van előnye és van hátránya. Megmarad a szükséges biztonság, de jobban kopik (jobban is tapad, fogja az autót) és zajosabb. Egy 3. telet is megért, mintázatában még jó téli gumit nyáron „el kell használni”.
Manapság terjed az a gyakorlat, hogy (akik évente 10 ezer km körüli futásteljesítmény érnek el) téli gumival autóznak minden évszakban, s ha a futófelület lekopik, akkor új télire váltanak.
Milyen gumit vásároljunk?
A gumigyártók és forgalmazók választéka igen gazdag. Az autós szaklapok teszteredményei, a gumisok ajánlásai, az egyéni tapasztalatok, az anyagi lehetőségek befolyásolhatják döntésünket. A biztonságnak ára van, érdemes a jobb teszttel bíró gumit megvenni.
Ajánlott a német teszteket is áttanulmányozni. Korrekt a tájékoztató, ha közlik a vizsgált gumi méreteit, milyen autón tesztelték, milyen terheléssel, milyen légnyomással, milyen útviszonyok között, és hány km-t futottak…
A téli gumi sem „old meg mindent”. Vezessünk az út-és látási viszonyoknak megfelelően, de egy kicsit lassabban. Nem lehet a nyáron megszokott tempóban autózni!
Ha 100 km/óra sebességről 95 km/óra sebességre lassítunk, a féktávolság optimális esetben 5 méterrel is lerövidülhet… lehet, hogy ennyi kell az életbenmaradáshoz!
Biztonságos és balesetmentes közlekedést!
Palágyi István
instruktor