Idén szokatlan módon villanyautókkal, Ford Focus Electricekkel készítettük a már hagyománynak számító téligumitesztünket. Papírforma a győztes, a többi helyen azonban vannak meglepetések.
Idei téligumitesztünk már a hatodik volt, 2012-ben készítettük az elsőt a nonstopgumi csapatával. Azóta is szinte változatlan a felállás, a helyszín a mogyoródi Groupama Tanpálya, idén azonban újdonság volt, hogy – mivel az elnyűhetetlennek bizonyult valahai rendőrségi Ford Focusok már mind gazdát találtak, s jellemzően taxiként vagy családi autóként szolgálnak – most új autókat kellett keresnünk. Mivel a mai Focusok közül csak az elektromosakra mennek fel a hazai piacon legnépszerűbbnek számító 195/65 R15 méretű abroncsokhoz általunk használt 15 colos lemezfelnik, már kánikulai gumitesztünkön is két Electric modellt alkalmaztunk, egyikőjük épp az, amelyikkel fél Európát bejártuk az eTour keretében, most pedig újabb próbatétel következett: 19 garnitúra tesztjét kellett kiszolgálja, illetve töltéssel bírja a két elektromos Focus.
Összesen 285 vészfékezést csináltunk végig az elektromos Focusokkal, hiszen 19 garnitúrát, háromféle útfelületen vallattunk, minden mérést ötször ismételtünk
Bírták, megvalósítottuk a világ első emissziómentes téligumitesztjét. Nem kifejezetten villanyautók számára, hiszen a Focusok valójában tucatmodellek, csak jelen esetben elektromos hajtással. Szokás szerint minden mérést minden abronccsal ötször ismételtünk. Fékeztünk száraz és nedves aszfalton, valamint a jeges útfelületet modellező nedves műgyantán is. Utóbbin csak 40, előbbieken 60 km/óráról néztük a fékutakat. Utóbbiakat száraz és nedves aszfalt esetén 40, műgyantán 30 km/óráról is mutatjuk. Egyrészt azért, hogy összevethetőek legyenek különböző útfelületeken azonos tempónál, másrészt, hogy látható legyen, milyen óriási különbséget tud jelenteni a 10-20 km/órával szerényebb tempó fékút tekintetében. Az elektromos Focus amúgy nem csak azért bizonyult nagyon jónak a teszthez, mert fogadta az előre szerelt 15 colos felniket, hanem azért is, mert ezekre a tempókra nagyon jól gyorsul. Továbbá néztünk kapaszkodási képességet nedves műgyantán, kigurulást és zajszintet is, a teszt végén pedig az abroncsok kopási képét is pontoztuk.
Száraz és fagypont feletti nedves aszfalton még télen is meg lehet lenni a nyári abroncsokkal is, de már a vizes úton és fagypont közelében is hátrányban vannak a téliekkel szemben, jeges úton elvéreznek
- Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
- Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
- Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)
- Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
- Menetzaj 50 km/óránál
- Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?
Látni akarok minden adatot − mért eredmények letöltése
Nem csupán környezettudatosságból valósítottuk meg a világ első emissziómentes téligumitesztjét, a mai Fordok közül egyedül a Focus Electric fogadja a betárazott 15 colos felniket
Bár közöljük a mért (pontosabban a szélső értékektől való megtisztítás és átlagolás utáni) eredményeket, azokat szokás szerint egymáshoz viszonyítva értékeltük az abroncsokat. Az egyes jellemzők súlyozását cikkünk alatt mindenki saját preferenciája szerint változtathatja, mi 20-20 százalékkal vettük alapul a száraz, a nedves és a jeges fékutakat, valamint a jeges úton tapasztalható kapaszkodási képességet, 10 százalékot adtunk a kopásállóságnak és 5-5 százalékot a zajnak, illetve a gördülési ellenállást mutató, azaz az üzemanyagfogyasztás-befolyásolást jelentő kigurulásnak.
Már a teszt kezdetekor is 3 Celsius fok alatt volt a hőmérséklet, a végén fagypont közelében járt
Fontos megjegyezni, hogy tesztünket az első olyan éjszaka tartottuk, amikor fagypont közelébe csökkent a hőmérséklet, 3 Celsius fokos hőmérsékleten kezdtük – este 10-kor -, a hajnali 6 előtti befejezéskor pedig már csupán 1 Celsius fok volt a levegő és a talaj hőmérséklete is. Ugyanakkor
a még nem fagypont alatti hőmérséklet kedvezett a négyévszakos abroncsoknak.
Száraz úton – már hagyományosan – az egészévesként hirdetett Michelin CrossClimate adta a legrövidebb fékutat, de minimális volt a Continental WinterContact TS860 lemaradása, a harmadik helyre került Goodride hátránya már jelentősebb. A Goodride márkanév magyarázatot követel: hazánkban még nem forgalmazott kínai abroncsról van szó – egy olyan gyártótól, amely egyébként a világ 10 legjelentősebb abroncsgyártója között van. A márka hazai bevezetése jövőre várható. Természetesen száraz úton adódik a legkisebb különbség az egyes abroncsok között, de a legjobb és a legrosszabb abroncs által adott fékutak között (60 km/óráról) így is 3,3 méter különbséget láthatunk.
Száraz úton idén is remekelt a Michelin Cross Climate, de téli gumi is tudott jól szerepelni e versenyszámban is
Vizes aszfalton szintén egy négyévszakos gumi, a Vredestein Qatrac 5 lett az első, a Continental télije itt is a második, a Michelin Cross Climate harmadik. Érdekes módon vannak abroncsok, amelyek (persze a szárazétól eltérő, valamivel magasabb hőmérsékletű) vizes aszfalton rövidebb fékutat adtak, ilyen az itteni első helyezett négyévszakos Vredestein is. Ugyanakkor a legtöbb abroncs esetén vizes úton a fékút növekedésével kell számolni, ahogyan az egyes abroncsok közötti különbség is fokozottan jelentkezik: vizesen a legjobb és a legrosszabb abroncs fékútja között már 5,1 méter eltérés adódott.
Nem szabad meglepődni azon, hogy van abroncs, ami vizes úton jobb fékutat adott, mint szárazon, a locsolt út felületét ugyanis hajszálnyit fűtötte a talaj mélyéből érkező víz
Az igazi vízválasztó azonban az, hogy jeges úton mit mutatnak az egyes abroncsok. A jeges útfelülethez hasonló vizes műgyantán már természetesen egy valódi téli gumi, az aszfalton csak közepes Bridgestone Blizzak LM001 lett a legjobb, de a Vredestein négyévszakosa itt is második lett, harmadik pedig a kínai Infinity téli gumija. Már az első három helyezett között is számottevő, fél-fél méteres fékútkülönbség látható, a legjobban szereplő Bridgestone téli és a legrosszabb használt nyári gumi között pedig 16,9 méteres különbség adódott. Mindez úgy, hogy csupán 40 km/órás tempóról kellett megállni. Beszédes az is, hogy a száraz úton legrosszabbul végző téli gumihoz mérten 60 km/óráról nem egész 3,3 méter előnyt adó Michelin CrossClimate jégen (40 km/óráról) másfélszeres, 10 méterrel hosszabb fékutat adott, mint a Bridgestone téli gumija. De az is, hogy míg a Bridgestone esetén a vizes úton tapasztalthoz mérten jégen nem egész kétszeres, a Michelin Cross Climate-tal csaknem háromszoros, egy nyári gumival pedig több mint háromszoros fékút adódik.
Ha télen is autózni kívánunk, nem elsősorban a száraz és vizes eredményeket, hanem a nedves műgyantán, azaz havas-jeges úthoz hasonló felületen mérteket érdemes alapul venni. Egyértelmű, hogy megéri valódi, jó téli gumira költeni
Az előbbiekhez mérten szinte jelentéktelen, de persze fontos kérdés, hogy emelkedőn milyen kapaszkodási képességet ad egy-egy abroncs. Főleg akkor, ha valamelyikkel egyáltalán nem tudunk felmenni egy úton. Ebben a versenyszámban, a Tanpálya emelkedős, vízzel locsolt műgyantás pályáján a legjobb időt a Continental WinterContact TS860 érte el, második a Hankook Winter I*Cept RS2 W452 lett, míg a harmadik (ahogyan száraz aszfalton is) a kínai Goodride SW602 All Season, ami ráadásul négyévszakos. Az enyhe emelkedőn nem volt olyan gumi, amivel ne tudtunk volna feljutni, ám segített a finoman indító villanymotor, egy komolyabb hegyoldalon pedig minden bizonnyal az sem lett volna elég nyári gumival.
Amíg az egyik Focus töltést és új abroncsokat kapott, addig a másikkal mértünk. A töltéshez egy hazai gyártású Type 2 mobiltöltőt használtunk, hamarosan arról is írunk
Korábban egyértelmű volt, hogy a szerelőcsapat munkája a legkeményebb, idén nem feltétlenül, ugyanis az autókban nem fűtöttünk. Így is éppen csak elegendő volt a hatótáv, hiszen a folyamatos gyorsítás a normál üzemben tapasztalható fogyasztás háromszorosát adta
Üzemanyagtakarékosság, azaz gördülési ellenállás kapcsán szintén adott szakaszon, de üresbe kapcsolt irányválasztóval, 15 km/órás tempóról kigurulással vizsgáltuk az abroncsokat. Itt a Hankook télijét a Continentalé követte, harmadik legjobb pedig a Hankook budget-márkája, a hazánkban jó ára miatt egyre nagyobb piacrészt hasító Laufenn téli gumija lett. A nyári abroncsok az alacsony, de még fagypont feletti hőmérsékleten gördülési ellenállásukkal is elvéreztek, ahogyan az 50 km/órás tempónál mért zajszint kapcsán is lemaradtak.
A teszt eredményeit szokás szerint GPS-es adatrögzítőkkel gyűjtöttük
Összesítésünk szerint – amihez már említetten 20-20 százalékkal vettük alapul a fékutakat, valamint a kapaszkodási képességet, 10 százalékkal a kopásállóságot és 5-5 százalékkal a zajszintet, valamint a kigurulást – a legjobb téli guminak a tavalyi évben is első helyezett Continental WinterContact TS860 bizonyult, második a hazai gyártású Hankook Winter I*Cept RS2 W452, míg harmadik a Bridgestone Blizzak LM001 lett. Mind neves gyártók, mind el is érték az összesített legjobb eredmények több mint 90 százalékát. Jónak nevezhető még a 88 százalékos eredménnyel végző új Nexen téli gumi, a WinGuard SnowG WH2 és a közel ennyit elérő Michelin Alpin 5 is. Utána meglepetésként legjobb négyévszakosként végzett a kínai Goodride SW602 All Season, ami kapcsán persze kérdőjeles, hogy vajon hosszú távon milyen lesz, de az biztos, hogy most döbbenetesen jó eredményeket ért el. A Laufenn téli gumija ott végzett, ahova vártuk, a még kielégítő eredményt tudó négyévszakos Vredestein Quatrac 5 előtt.

Érdekes, de a gumiiparban jártas szakemberek szerint nem meglepő a Goodyear UltraGrip 9 lemaradása, akár a keverék, akár a gyártástechnológia minimális hatékonyabbá hangolása ilyen jelentős mértékben tudja módosítani egy-egy abroncs tudását. Ezt láthatjuk a Barum Polaris 3-nál is, ami kopási képével jobb volt most, mint a megelőző években, fékútjaival viszont rosszabb. Nagyon jelentősen lemaradt a korábban remekül szereplő Firestone Winterhawk 3 is, de az előtte végző Toyo Snowprox S943 sem remekelt. A kínai Infinity pedig a téli gumik közül az utolsó lett, hiszen csak jégen fékezhetőségben bizonyult jónak, persze még mindig jobb, mint mondjuk a Goodyear Vector 4 Seasons. Száraz és vizes úton remek volt a Michelin CrossClimate, viszont tartósságával és még nagyobb problémaként jeges úton mutatott képességével gyenge, ahogyan ott hasonlóan elmarad egy akár új, nyári tesztünkön győztes nyári gumi és egy koros téli is.
Laufenn LW31 I Fit | 12 557 Ft |
Infinity Winter Hero INF-049 | 13 900 Ft |
Toyo Snowprox S943 | 14 987 Ft |
Barum Polaris 3 | 15 299 Ft |
Hankook Winter I*Cept RS2 W452 | 15 316 Ft |
Nexen WinGuard SnowG WH2 | 15 384 Ft |
Firestone Winterhawk 3 | 15 817 Ft |
Bridgestone Blizzak LM001 | 16 994 Ft |
Goodride All season | 17 500 Ft |
Nexen N’Blue 4Season | 17 500 Ft |
Michelin Energy Saver+ | 19 500 Ft |
Goodyear UltraGrip 9 | 20 734 Ft |
Continental WinterContact TS 860 | 21 080 Ft |
Michelin Alpin 5 | 21 273 Ft |
Michelin CrossClimate | 21 500 Ft |
Goodyear Vector 4 Seasons | 23 698 Ft |
Vredestein Quatrac 5 | 23 731 Ft |
Használt téli gumi | n. a. |
Használt nyári gumi | n. a. |
Utóbbiakból már kitalálható: télre a lehető legrosszabb választás a koros nyári gumi. Méréseink bizonyítják, már fagypont feletti nedves aszfalton és persze jeges úton is azzal kapjuk a legrosszabb fékutakat, ezzel egy szett jó abroncs áránál jóval nagyobb, életveszélyes kockázatot jelent, míg egy jó szett abroncs ára jellemzően szerényebb, mint egy casco-önrész. Nem lehet kérdés, hogy melyikre érdemesebb költeni.
Összértékelés / Melyik szempont mennyire fontos? | ||
---|---|---|
Fékút száraz úton: | 20% |
|
Fékút nedves úton: | 20% |
|
Fékút jégen: | 20% |
|
Kapaszkodás jégen: | 20% |
|
Zajszint: | 5% |
|
Kigurulás: | 5% |
|
Kopási kép: | 10% |
|
Tesztelt abroncs | Eredmény | Fékút száraz úton | Fékút nedves úton | Fékút jégen | Kapasz- kodás jégen |
Zaj- szint |
Kigu- rulás |
Kopási kép |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 km/h 40 km/h |
60 km/h 40 km/h |
40 km/h 30 km/h |
||||||
Continental WinterContact TS860 | 95.8 % | 15.3 m 10.2 m |
15.4 m 10.3 m |
22.9 m 17.2 m |
7.0 s | 58 dBA | 28.3 m | 10.0 |
Hankook Winter I*Cept RS2 W452 | 92.2 % | 16.7 m 11.1 m |
16.2 m 10.8 m |
23.6 m 17.7 m |
7.1 s | 58 dBA | 29.0 m | 10.0 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 91.2 % | 17.3 m 11.6 m |
17.0 m 11.4 m |
20.5 m 15.3 m |
8.4 s | 57 dBA | 25.3 m | 10.0 |
Nexen WinGuard SnowG WH2 | 88.0 % | 17.8 m 11.8 m |
18.1 m 12.0 m |
22.0 m 16.5 m |
8.2 s | 57 dBA | 25.7 m | 10.0 |
Michelin Alpin 5 | 87.8 % | 16.4 m 10.9 m |
16.9 m 11.3 m |
23.9 m 17.9 m |
7.9 s | 58 dBA | 21.3 m | 9.0 |
Goodride SW602 All Season | 87.0 % | 15.7 m 10.5 m |
18.0 m 12.0 m |
22.5 m 16.9 m |
7.5 s | 57 dBA | 27.0 m | 5.0 |
Laufenn LW31 I Fit | 86.9 % | 18.4 m 12.2 m |
18.9 m 12.6 m |
21.6 m 16.3 m |
7.7 s | 57 dBA | 28.0 m | 8.0 |
Vredestein Quatrac 5 | 86.5 % | 16.2 m 10.8 m |
15.1 m 10.1 m |
20.9 m 15.7 m |
9.9 s | 57 dBA | 26.5 m | 5.0 |
Goodyear UltraGrip 9 | 85.8 % | 17.4 m 11.6 m |
16.3 m 10.8 m |
22.5 m 16.9 m |
7.6 s | 57 dBA | 23.0 m | 5.0 |
Barum Polaris 3 | 85.1 % | 17.2 m 11.5 m |
17.8 m 11.9 m |
26.8 m 20.1 m |
8.1 s | 58 dBA | 24.7 m | 10.0 |
Toyo Snowprox S943 | 85.0 % | 17.4 m 11.6 m |
17.2 m 11.4 m |
25.2 m 18.9 m |
9.1 s | 58 dBA | 27.0 m | 10.0 |
Firestone Winterhawk 3 | 84.4 % | 17.5 m 11.6 m |
17.2 m 11.5 m |
25.7 m 19.3 m |
9.0 s | 58 dBA | 26.3 m | 10.0 |
Nexen N'Blue 4Season | 84.0 % | 16.2 m 10.8 m |
16.1 m 10.8 m |
24.9 m 18.7 m |
8.5 s | 58 dBA | 23.7 m | 6.0 |
Infinity Winter Hero INF-049 | 83.9 % | 17.5 m 11.6 m |
17.4 m 11.6 m |
21.5 m 16.1 m |
8.8 s | 59 dBA | 24.0 m | 7.0 |
Goodyear Vector 4 Seasons | 81.5 % | 17.7 m 11.8 m |
17.4 m 11.6 m |
24.0 m 18.0 m |
8.6 s | 58 dBA | 27.7 m | 5.0 |
Használt téli gumi | 78.7 % | 16.9 m 11.2 m |
19.1 m 12.7 m |
22.1 m 16.6 m |
9.9 s | 59 dBA | 23.3 m | 5.0 |
Michelin CrossClimate | 78.0 % | 15.1 m 10.1 m |
15.7 m 10.5 m |
30.1 m 22.6 m |
10.8 s | 58 dBA | 26.0 m | 4.0 |
Új nyári gumi | 76.9 % | 15.9 m 10.6 m |
17.1 m 11.4 m |
36.3 m 27.3 m |
10.6 s | 58 dBA | 23.3 m | 8.0 |
Használt nyári gumi | 69.0 % | 17.3 m 11.5 m |
20.2 m 13.4 m |
37.4 m 28.0 m |
9.8 s | 61 dBA | 25.0 m | 5.0 |