A Hungaroring Sport Zrt. menedzsmentjének 2010 ősze óta tagja Gazsi Júlia, a társaság vezérigazgató-helyettese, egyben pedig a létesítmény területén működő, az idei nyáron tizenötödik születésnapját ünneplő Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum ügyvezetője. Ezeket a felelős tisztségeket a Hungaroring történetében női vezető még nem töltötte be. Az alábbiakban Gazsi Júliával beszélgettünk szerepvállalásáról – és arról, mikor s miért vett egy nagy levegőt.
– Szereti, amit csinál?
– Imádom a munkámat!
– Azért kérdeztem, mert nem éppen női munkakört tölt be.
– Dehogynem!
– Pontosítok, a Hungaroring történetében még nem volt példa arra, hogy a társaság vezérigazgató-helyettesi posztját, és a létesítményen belül működő Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum vezetését is egy hölgy lássa el.
– Ahogy mondani szokták, sokszor lettem fiúsítva már, hiszen a bankszektorból érkeztem s ott is férfiakkal dolgoztam. Ilyen a menedzservilág.
– Mégis, éles a váltás.
– Hajtott a kíváncsiság. Végül is ez döntött. Vettem egy nagy levegőt, és azt mondtam magamban, mikor, ha most nem. A bankszektorban több mint húsz évig dolgoztam, rengeteg tapasztalatot szereztem az ingatlanfejlesztés és a vagyongazdálkodás területén. Mehettem volna egy másik bankba is, de inkább, ahogy említettem, vettem egy nagy levegőt.
– Megérte?
– Feltétlenül. Mint rajongót mindig is vonzottak az autók és a motorok, más kötődésem nem volt.
– És most?
– Megerősítenek a sikerélmények. A szinte üres kassza és a nyomasztó hitelek után két esztendő alatt egy jól működő, a mérlegek szerint immáron pozitív eredményeket produkáló céget tudhatunk magunk mögött.
– A vonzalmak mellett azért lassan kirajzolódnak további kapcsolódási pontok, mint a menedzserség, az ingatlanfejlesztés és a vagyongazdálkodás.
– Inkább a csapatmunkát emelném ki. Ha a két fő tulajdonos, a Magyar Állam és az Ostermann Forma-1 Kft. nem hitt volna bennünk, nem támogatják a 2010 őszén felállt új menedzsmentet, annak döntéseit, akkor önmagunktól, hiába az új elképzelések, a másfajta üzleti és tulajdonosi szemlélet, nem sokra jutottunk volna. De hagytak dolgozni. A stabilitás és a hitelesség mára kezd összeforrni a Hungaroring nevével. Ebben pedig, az azóta elvégzett munkával egyetemben, nagy szerepe volt, van Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgatónak, Gerstl Péternek, az Ostermann Forma-1 Kft. ügyvezető-tulajdonosának, néhai társának, a tavaly nyáron elhunyt Frank Tamásnak, a többségi tulajdonos Magyar Államnak, s végül, de nem utolsó sorban Bernie Ecclestone-nak.
– Mit kell érteni a másfajta üzleti és tulajdonosi szemlélet alatt?
– Elsősorban a pályahasznosítás visszavételét, aztán pedig azt, hogy a Hungaroring és a tanpálya kapcsolata soha ilyen erős, ennyire harmonikus nem volt, csakúgy, mint a többi állami, illetőleg állami többségű vállalattal való együttműködés. Ez utóbbit talán legjobban példázza a tavalyi, Formula 1-es Magyar Nagydíjra szervezett „Egyenesen a Hungaroring”-re című akciónk sikere is, amelynek keretében mind a tízezer, magyar szurkolók számára meghirdetett, az ország határain belüli utazási költségeket is magában foglaló kedvezményes jegyet értékesítettük.
– Mi várható az idén?
– Remélem, mindezek folytatása. Ezen dolgozunk. Lesz tehát WTCC-futam május elején, Michelisz Norbival, Formula 1 július végén és WSR szeptemberben, hogy csak a legnépszerűbb, a Hungaroringre rendre tömegeket vonzó versenyeket említsem.
– Egyre több szó esik az átépítésekről, fejlesztésekről. Milyen feladatok hárulnak ez ügyben a Hungaroringre?
– Ami a legfontosabb, 2016-ig érvényes szerződésünk van a Formula 1-es futamok megrendezésére, s annak továbbra is mindenben eleget teszünk. Addig, az új, 2017-től érvényes kontraktus aláírásáig, amire szándékaink szerint a Formula 1 Magyar Nagydíjon kerül sor, az a leckénk, hogy az FIA által biztonsági okokból előírtaknak eleget tegyünk. Ezt, csakúgy, mint eddig, meg is tesszük majd.
– Bővebben…
– Beváltunk egy régi, több éve húzódó ígéretet és újjáépítjük a kórházat, ambulanciát, kinek hogy tetszik, a Hungaroringen. Szándékaink komolyságát jelzi, hogy a régit már elbontottuk, s épül az új, minden követelménynek megfelelő, európai szintű Medical Center. Mi több, a nemzetközi sajtóközpont felújítását is elvégezzük az FIA és a FOM tavaly megfogalmazott elvárásainak megfelelően. Mint nő nagyon fontosnak tartom a külcsínt. A tartalommal eddig sem volt baj. Emlékezzünk csak Massa balesetére, amikor a világsajtó azzal volt tele, hogy milyen remek orvosi ellátást kapott a Ferrari versenyzője Magyarországon. Tudomásul kell vennünk, hogy „öltözködnünk” is tudni kell, ha tartani akarjuk a lépést. Mint ahogy az országimázs szempontjából, noha nincs miért szégyenkeznünk, abszolút nem mellékes az sem, hogy a közel négyszáz, a világ minden tájáról ide érkező újságíró, nem szólva a televíziós stábokról, milyen körülmények között dolgozik. A színvonalat tekintve a „távolságokat” nem növelnünk, hanem lehetőségeinkhez mérten folyamatosan csökkentenünk kell. Ez az egyetlen világverseny, aminek Magyarország immáron közel három évtizede otthont adhat, és úgy gondolom, nem is lehet más a célunk, mint az, hogy ez a sikertörténet folytatódjon. Nem ülhetünk a babérokon.
– Az FIA és a FOM hivatalos honlapjain, a Formula 1-nek, de most már mondhatjuk, a WTCC-nek is köszönhetően is, Angliától Ausztráliáig folyamatosan jelen van a Hungaroring – és ez által Magyarország a világ közvéleménye előtt.
– Itt kapcsolódik össze a sporttal, egy-egy sportrendezvénnyel a turizmus és az országimázs. Magyarország szempontjából, figyelembe véve a konkurenciákat, a versenynaptárban időpontokért hajbókolókat, ez valóban páratlan lehetőség. Nem kis eredmény, hogy a Formula 1-es Magyar Nagydíj immáron tradicionális futama lett a száguldó cirkusznak. Megőrizni valamit talán sokkal nehezebb, mint megszerezni. Lelkünk rajta.
– Végezetül maradjunk „házon belül”. A tanpálya, a vezetéstechnikai centrum idén nyáron ünnepli tizenötödik születésnapját. Az átadáskor még Gerhard Berger nevét viselte, és Bernie Ecclestone adta át. Lesz születésnapi buli?
– Természetesen fejlesztjük a tanpályát, őrizve, hogy továbbra is Európa egyik tradícionális vezetéstechnikai centruma marad. Itt is érezzük a versenyhelyzetet, mert erősödik a konkurencia. A Formula 1 Magyar Nagydíj idején készülünk megünnepelni jubileumunkat, terveink szerint a születésnapi tortát hasonlóan a tanpálya tizenöt évvel ezelőtti megnyitójához, az autósportban nemzetközileg is elismert prominens személyiségek vágják fel.
Nyitunk a gyerekek, a fiatalok és a mozgássérültek felé, továbbá szeretnénk megszólítani a fogyatékkal élőket. Továbbra is számítunk a hivatásosokra és az úrvezetőkre. Mint édesanya is mondom, a gyerekek biztonsága és a prevenció mindennél fontosabb.
Ebből azt hallani ki, hogy van személyes élménye, tapasztalata.
– Luca lányom mindig rám szól, ha nem a kihangosítót használom az autóban, vagy nem kapcsolom be azonnal a biztonsági övet.
– Sokszor kell szólnia?
– Őszintén mondom, nem. Már azonnal figyelmeztet, ahogy beülünk a kocsiba.
– Visszakanyarodva a beszélgetés elejére, megbánta?
– Egy cseppet sem. Ismétlem, imádom a munkámat és a Hungaroringet! Megfigyeltem, itt vagy szenvedéllyel dolgozik valaki, vagy elmenekül.
– Akkor tehát, keresd a nőt?…
– Egyrészről, a Hungaroringen eddig is, és most is nagyon sok nő dolgozott, dolgozik, akik mindig a társasághoz tartoztak, tartoznak. A fentebb említett csapatmunka és sikerek abszolút részesei. Másrészről, habitusomnál fogva a kompromisszumokat és a takarékosságot keresem, vagyis a mediátor és a jó háziasszony szerepét töltöm be, azaz, a szűkös lehetőségekből a maximumot szeretném kihozni.
– Mi a titok?
– Nincs titok. Fontos a családom, és fontos a munkám. Amikor reggelente kiautózom a Hungaroringre, éppen elég időm van arra, hogy áthangolódjam a munkára, visszafelé pedig arra, hogy ráálljak a családra. Az autópálya rendezi bennem az oda-vissza gondolatok összeszedését, helyrebillenti a család-munka egyensúlyt.