Győrfi Pál: „Ha ezekkel a gyakorlásokkal egy balesetet is megelőzünk, már megéri”

2012. 07. 19. 20:38

Háromszáz mentős gyakorolhatta a váratlan helyzetek kivédésének lehetőségeit a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban.
Ezúttal több mint háromszáz mentős bizonyította be a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum tanpályáján, hogy képesek minden helyzetben uralni járműveiket. 

A Groupama Garancia Biztosító és az Országos Mentőszolgálat közösen szervezett gyakorlatán a mentősök elméleti képzést kaptak a vezetéstechnikai Centrum instruktoraitól, majd a gyakorlatban tehették próbára a tudásukat. A résztvevő szakemberek mindegyike hasznosnak ítélte a programot.
A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum a biztonságos közlekedés fontosságának üzenetét szeretné minél több emberhez eljuttatni. Éppen ezért fontos számukra, hogy segítsék azoknak a munkáját, akik azért dolgoznak a hétköznapokon, hogy a közutakon bajbajutottakat minél hamarabb a megfelelő ellátásban részesítsék. A tanpálya névadó támogatója, a Groupama Garancia Biztosító megegyezett az Országos Mentőszolgálattal, hogy lehetőséget biztosítanak a mentősök számára, hogy a gyakorlatban készülhessenek fel a közutakon előforduló váratlan helyzetekre és azok kivédésére.
„Talán nem hangzik nagyképűségnek, ha azt mondom, a mentősofőrökről köztudott, hogy a világ talán legjobb gépkocsivezetői. Szükség is van erre a tudásra, képességre, hiszen ma Magyarországon, mondjuk a fővárosban szirénázva eljutni egyik kerületből a másikba úgy, hogy időben is odaérjen a segítség, és ne is szenvedjünk balesetet, önmagában is egy versenyteljesítmény. Ráadásul ezt nem egyszer kell megtenni, hanem naponta nyolcszor-tízszer” – fogalmazott Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője.
A szakember szerint az efféle tréningek kifejezetten hasznosak, minden hasonló foglalkozáson tanulhatnak a mentősök, még akkor is, ha a legtöbbjük már 10-15 éve vezet. A Vezetéstechnikai Centrum tanpályáin elvégzett és begyakorolt feladatok javítják a reflexeket, rutint adnak, és felkészítenek esetleges éles helyzetekre.
„A tavalyi évben körülbelül egymillió beteget látunk el Magyarországon, mentőautóink közel 37 millió kilométert tettek meg. Azt gondolom, hogy ezek óriási számok, amiknek azonban van egy csúnyább oldala is. Körülbelül hetven súlyos mentős baleset történik hazánkban évente, amik többségében nem a mentő vezetőjének hibájából következik” – ismerte be Győrfi Pál.

A szóvivő úgy gondolja, ha csak egy balestet is meg tudnak előzni azzal, hogy a kollégái rutint szereznek a tanpályán való gyakorlásokkal, már megéri ezeket a napokat megszervezni.
„Köszönettel tartozom a Groupama Garancia Biztosítónak és a Vezetéstechnikai Centrumnak, hiszen háromszáznegyven kollégám váltásokban végigcsinálhatja ezt a tréninget. Jobb lenne, ha mind a kétezer-hatszázan megtehetnék, de azt gondolom, hogy már ez is nagy eredmény, hiszen erre saját forrása a Mentőszolgálatnak eddig nem volt” – közölte az idén 125 éves Országos Mentőszolgálat szóvivője, aki kijelentette, amennyiben normális megfizethető áron be lehetne építeni egy vezetéstechnikai kurzust a jogosítvány megszerzésébe, akkor azonnal kötelezővé tenné mindezt a friss vezetői engedélyre várakozók számára.
Az elméleti és gyakorlati oktatással egybekötött vezetéstechnikai tréningen – amelyen a Jóban-Rosszban kórházsorozat két szereplője, Bálizs Anett és Baronits Gábor is részt vett – kifejezetten olyan feladatokat modelleztek le a mentősök a tanpálya instruktorainak irányításával, amely elsősorban az ő munkájukat veszélyezteti. Külön figyelmet fordítottak a megváltozott látási körülményekre, a forgalomban leselkedő veszélyekre, a vezetéshez elengedhetetlen reflexek vizsgálatára, valamint a tanpályán a sofőrök komfortzónájának helyes kialakítására, valamint az útviszonyokhoz való alkalmazkodására, a biztonságos kanyarvételi technikák begyakorlására.
„Nap, mint nap találkozhatnak az érintett mentősök olyan veszélyhelyzetekkel az utakon, melyek éppen rájuk leselkednek, és ha ezekre nem készítik fel őket, nemcsak ők szenvedhetnek balesetet, hanem azok élete is veszélybe kerülhet, akiket megmenteni szándékoznak. A fenti helyzetek elkerülése céljából szinte kötelességünk segíteni a mentősofőrök minél jobb felkészítésében, és ezért mi boldogan adtunk és adunk helyszínt és lehetőséget a gyakorlásra, ugyanis a Tanpálya számára az a legfontosabb, hogy a lehető legtöbb fórumon megismertesse az emberekkel a biztonságos és balesetmentes közlekedés fontosságát” – jelentette ki Gazsi Júlia, a rendezvénynek otthont biztosító Vezetéstechnikai Centrum ügyvezetője, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató-helyettese.
Az elvégzett gyakorlati feladatok a tanpályán:

Délelőtt
- fékezés aszfalton, utassal a betegtérben
- célfékezés aszfalton
- célfékezés csúszós felületen
- irányváltás utassal a betegtérben
- kerülő manőverek felemás burkolaton
- fix vízakadályok kerülése
- váratlanul felbukkanó akadályok kerülése
 
Délután
- körpályán az autó ívmeneti sajátosságainak vizsgálata, íven tartás gyakorlása bóják között
- hegymeneti pályán szlalom feladat váltakozó útburkolaton
- egyes pályán irányváltási feladatok váltakozó útburkolaton
- kettes pályán szűk folyosón való haladás, kanyarodás, irányváltás

B. Molnár László