Hogyan hat az autkra a karantn?

0000. 00. 00. 00:00

Karantén – egy kicsit más megközelítésb?l. Az autók „szemszögéb?l”, pontosabban az autók érdekében. Hazánk legrégebbi vezetéstechnikai centruma, a Groupama Tanpálya fontosnak tartja, hogy a mostani nehéz id?kben is kitartson ügyfelei mellett, lehet?ségeihez mérten segítse ?ket.
A Tanpálya ugyan jelenleg a járványügyi helyzet miatt zárva tart, de g?zer?vel készül a nyitásra – zajlanak a karbantartási munkálatok, felújítások, fejlesztések. S kollégáink addig is szolgálnak néhány jótanáccsal.


Pesti Tibor vezet? instruktor ezúttal egy sokakat érint? kérdést feszeget, méghozzá azt, hogy milyen karbantartást igényelnek az autók a karantén idején, vagyis olyankor, amikor esetleg két-három hónapot is állnak a garázsban vagy éppen az utcán.
A hosszú ácsorgás közben és után bizonyt tör?dést igényelnek a járm?vek, és itt nem csupán a mosásra, takarításra gondolunk. Ahogyan talán köztudott, a legtöbb autóban az olaj a leggyengébb láncszem, azt folyamatosan ellen?rizni kell, 10-15 ezer kilométerenként cserélni is, és az a hírünk, hogy ha hosszabb ideig áll az autó akkor a kilométer prioritás helyett az id? veszi át a szerepet és évente egyszer kell futásteljesítményt?l függetlenül. Ha tudjuk , hogy hosszabb ideig állni fog akkor el?tte friss olajjal kell feltölteni a rendszert.

A motort is járatni kell, s nem csupán álló helyzetben, hanem a kerekeknek is forogni kell, hiszen az abroncsok hosszú álldogálás idején kénytelenek egy felületen elbírni az autó súlyát, ami guminként 300-400 kilogrammot jelent, és ha mindez még napon is történik, akkor el?fordulhat, hogy a kormány bizonyos sebességnél (110 km/óra, de egyes autóknál 70 km/óra) a kormány rángatni fog.
Ez ellen úgy tehetünk, hogy id?nként megjáratjuk az autót, s ha lehet?ség szerint nem napon, hanem árnyékos helyen hagyjuk.

Ami az üzemanyag-rendszert illeti: január 1-jét?l az E5-ös üzemanyagot leváltotta az E10-es, ami azt jelenti, hogy ebben a benzinben már 10 százalék bioetanol van. És ennek az üzemanyagnak az esetében három hónap alatt bizony beindulhat a gyantásodás, ami miatt eltöm?dhet az üzemanyag-rendszer. (Ez els?sorban a 2000 és 2005 között gyártott autóknál jelenthet problémát a Volkswagen csoport TSI és TFSI motorjainál 2007-2008, az újabbaknál már nem.)
Adódik a kérdés: hol lehet E5-ös üzemanyagot kapni? Sajnos nem minden benzinkúton. A nagyobb kutakon ahol van prémium üzemanyag ott sem minden tölt?állomás raktárazott be. Sajnos utána kell járni Ezek az üzemanyagok egy kicsit talán drágábbak, de ha sokáig áll az autó, meghálálja a plusz kiadást azzal, hogy nem megy tönkre.

A dízel autókra a fenti szabályok ugyanígy érvényesek, s?t, esetükben a befecskendez? rendszer még talán egy kicsit érzékenyebb is, bár ott nem történt az etanol tartalomban változás, ugyanakkor a dízel autókat muszáj hosszabb utakra elvinni „sétáltatás” során hisz a rövid utak alkalmával a regenerálódás nem tud végbe menni / nem tudja kiégetni magát /.

Ami a hibrid és az elektromos autókat illeti, esetükben is kell az üzemanyaggal foglalkozni csak pluszban még az elektromos rendszerre is figyelni kell.
Fontos tudni, hogy ezt az elektromos rendszert nem szabad teljesen feltölteni akkor, ha nem használjuk, mert ez nem tesz jót az akkumulátoroknak. Ha lehet leállás el?tt „lassú” töltést alkalmazzunk AC tölt?kapunál vagy otthoni hálózaton.
Id?nként érdemes azonban ezeket a járm?veket is „megsétáltatni”, mert az jót tesz a kerékcsapágyaknak és a felfüggesztéseknek, amelyek így nem mindig ugyanott kapják a terhelést.