Látni és látszani!

2013. 06. 25. 08:12

Nagy érdeklődés övezte a Hungaroringen található Groupama Garancia vezetéstechnikai Centrumban megrendezett Láthatóság Éjszakáját.
Magyarországon a közlekedésbiztonság ügye már évtizedek óta kiemelt, az állami feladatok között is prioritást élvező feladatok összessége. 

A hatékony balesetmegelőzési tevékenységhez a társadalom minden szereplőjének át kell éreznie a közlekedésbiztonság iránt érzett felelősséget. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek számottevő része éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. A „látni és látszani” régi szlogen, a közlekedésbiztonság egyik alapkövének tekinthető, így nem véletlen, hogy éppen ezt a szlogent választották a Láthatóság Éjszakája minikonferenciáján, melyet a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban rendeztek meg. 

Azok a közúti közlekedési balesetek, amelyekben nehéz tehergépjármű is résztvevő, sok esetben a jelentős anyagi káron túl emberéletet is követelnek. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának. Ezek közé tartozik a nagyobb méretű gépkocsik felépítményén alkalmazott úgynevezett kontúrfólia.
„…a látni és látszani elv következetes alkalmazása életeket menthet. Mert az emberi élet és a biztonság a legfontosabb” – fogalmazott többek között Schváb Zoltán a rendezvényt megnyitó köszöntőjében, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Központja által szervezett „Láthatóság Éjszakája” minikonferencián. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára üzenetében hangsúlyozta a láthatóság fokozásának fontosságát, üdvözölte a Közlekedéstudományi Intézet által rendezett eseményt.
A tárca támogat minden olyan nemzetközi és hazai kezdeményezést, amely érdemben hozzájárulhat a járművezetők igényeinek megfelelő, az út- és hálózatüzemeltetők tevékenységét segítő, magas színvonalú, biztonságos és intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások meghonosításához. 
A minikonferencián előadást tartott Deák János, a Közlekedéstudományi Intézet kutatója, aki azt vizsgálta, hogy miért van szükség a láthatóság javítására és milyen műszakilag leírható jelenségek alapozzák meg ezeket a közlekedésbiztonságot javító intézkedéseket. 
Ezt követte Siska Tamás közlekedéspszichológus előadása, aki a Láthatóság és a vezetői magatartás kapcsolatát elemezte. 
„A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben éjszaka közvilágítás nélküli útszakaszon kb. 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. A kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó jármű láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapunk arról is, hogy az előttünk haladó jármű tehergépkocsi” – ecsetelte Siska Tamás.
Bogár László, a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágának felelős előadásában bemutatta a kontúrfólia fényvisszavető képességeit, műszaki jellemzőit. 

Az előadásokat kültéri technikai bemutató követte Istenes László moderálásával, amelyen a résztvevők saját szemükkel győződhettek meg a kontúrfóliával ellátott és anélküli tehergépjárművek láthatóságának különbségéről. A technikai bemutató a NiT Hungary – Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) támogatásával valósulhatott meg.
További információk:
Közlekedéstudományi Intézet, Közlekedésbiztonsági Központ



B. Molnár László