Melyik autgumi a legjobb a magyar tlre?

0000. 00. 00. 00:00

A szokott csapattal, idn is elksztettk tligumitesztnket, az egyetlen nagyszabs hazai gumisszevetst - tli s ngyvszakos abroncsokat egyarnt vizsgltunk.

Az idei mr a kilencedik v, hogy tligumitesztet ksztnk, ha pedig hozzvesszk a valdi havas teszteket is, mr tbb mint tz sajt tligumiteszten vagyunk tl - a nonstopgumi.hu csapatval s szoks szerint a Groupama Tanplyn. Az itthon legnpszer?bb, 205/55 R16 mretben, egy hjn 20 garnitrt vetettnk ssze idn is, zmben tli s ngyvszakos abroncsokat, de referenciaknt megnztnk egy vadonatj s egy hasznlt nyri gumit is, hasznlt szoks szerint tlib?l is szerepelt a tesztben. Pontosan azrt, hogy rvilgtsunk, mit tud egy amgy szemre s az el?rsok szerint is tkletesen megfelel?, radsul prmium mrks, de mr 4 esztend?s, 4 szezonon tl lv? tli gumi. El?rebocstom, hogy nem sokat.

Mrseink a szoks szerintiek voltak: fkt szraz s nedves aszfalton 60 km/rrl, a havas-jeges tfelletet mintz m?gyantn 40 km/rrl, kiguruls 15 km/rrl, kapaszkodsi kpessg (mennyi id? alatt tudunk megtenni 30 mtert egy adott emelked?n indulva), valamint utastri zajszint.

Ltni akarok minden adatot - a mrt adatok letltse
A precizits rdekben minden abronccsal minden mrst egyms utn tszr vgeztnk el, a vgeredmnyekhez pedig a szls? rtkek nlkli tlagot vettk. Nyiln vannak korltai a tesztnek, de a mrt rtkek mgis plasztikusan mutatjk az egyes abroncsok kztti klnbsgeket. Idn radsul mg azzal sem voltunk maradktalanul elgedettek, hogy br hosszas egyeztets s id?jrs-el?rejelezs vizsglat utn egy olyan oktber vgi jszaka vgeztk a tesztet, amire 2-3 Celsius fokot grtek az id?jsok, vgl a h?mrsklet nem ment 5 Celsius fok al, az els? mrseket pedig mg ppen a hrhedt 7 Celsius fokon vgeztk. Utbbit hallhatjuk vek ta a tli gumira vlts kszbnek, m ennek kapcsn meg kell jegyezni, hogy nem akkor kell tli gumira vltani, amikor a napi bzish? 7 Celsius fok, hanem akkor, amikor a napi tlag annyi, olyankor ugyanis mr belefuthatunk a fagypont krli szintekbe is, amikor egyrszt jeges tfelletek is addhatnak, msrszt a nyri gumiabroncsok mr rezhet?en felkemnyednek. A mostani teszt viszont vgre vlaszt adott arra a krdsre is, hogy

vajon mr 7 Celsius fokon is jobb egy tli vagy egy ngyvszakos gumiabroncs, mint egy nyri?

A vlasz pedig egyrtelm?en az, hogy igen, vagyis b?sgesen rdemes mr tli, vagy nyri helyett legalbb a kompromisszumos ngyvszakos gumiabroncsra vltani. Hogy mirt lehet j a ngyvszakos, vagy ha gy tetszik, az egszves, ha az kompromisszumos? Mert szraz aszfalton a Michelin CrossClimate+ lett a legjobb, igaz, ez csak egy eredmny, a szrazon legjobb abroncsok dobogjn kt valdi tli abroncs kveti, az pedig kln beszdes, hogy a vadonatj, nem mellesleg prmium kategris nyri gumi mr szraz aszfalton is csak a mez?ny utols negyedben tudott vgezni. Vizes ton egyrszt n?tt az tlagos fkt hossza s az egyes abroncsok kztti klnbsg is, msrszt mr egy valdi tli gumi, mghozz a dl-koreai Nexen termke adta a legrvidebb fkutat, de nla alig nagyobbat adott a Kleber Quadraxer 2 ngyvszakos abroncs, s a dobogra a Michelin CrossClimate+ is felfrt. El kell ismerni, a mg enyhe h?mrsklet igencsak kedvezhetett a ngyvszakos abroncsoknak, de azt is, hogy a hazai tli id?jrs zme (a tavalyi tl alapjn) valban nekik kedvez, korltaikkal azonban rdemes tisztban lenni, meg persze azzal is, hogy a globlis felmelegedssel az id?jrs is egyre szls?sgesebb lesz, hazai viszonylatban is kell mg komoly fagyokra szmtani az el?rejelzsek szerint. (A h?vsebb id?ben vrhat jellemz?k kapcsn j informcikkal szolgl tavalyi tli s f?knt szintn tavalyi, valdi havas tesztnk!) Mg szraz ton 60 km/rrl 3,9, vizesen 6,4 mter fkt-klnbsg addott a legjobb s a legrosszabb abroncsok kztt, a havas-jeges utat modellez? nedves m?gyantn a megfelel? kifejezssel lve sokkalta jobban sztcsszott a mez?ny: 42,1 mter addott a legjobb s a legrosszabb gumi kztt. Fontos megjegyezni, hogy ennek oka lehet a Tanplya nyron teljesen feljtott m?gyanta fellete is. Ezen a knai Triangle Winter X TW401 lett a legjobb, m nem mellkes informci, hogy utbbi csakis itt tudott remekelni, a m?gyantn msodik legjobb Goodyear UltraGrip 9 azonban a tbbi versenyszmban sem vrzett el, s ugyanez igaz a nagyobb mrkk tli gumijairl is, mg gy is, hogy a Toyo SnowProx esetn mg a rgi, S943-as modell szerepelt, nem pedig az j, mr szintn kaphat S944-es. M?gyantn meglep?en gyenge, a kzpmez?ny alatti eredmnyt hozott a Michelin Alpin 6, amit olyannyira nem mertnk elhinni, hogy a vizes mrs utn vissza is mentnk vele a m?gyantra, de nem tudott javtani. A csszs emelked?n (szintn vizes m?gyantn) kapaszkodsban ugyancsak remekeltek a tli abroncsok, ott Nexen, Continental, BFGoodrich sorrend addott, sereghajt pedig a Michelin CrossClimate+, a hasznlt tli s az j nyri gumi lett. Kiguruls, azaz az zemanyagtakarkossgot meghatroz grdlsi ellenlls szempontjbl, valamint utastri zajszint alapjn is a Goodyear abroncsa lett a legjobb, mg kopsi kp szempontjbl a mez?ny zme szinte hibtlan eredmnyt hozott, m a ngyvszakosok kzl a Michelin s a Kleber abroncsa is mutatott kopst mr a teszt utn is, mg a Continental tlije mg jelent?sebbet. Az egyes versenyszmok eredmnyeit slyozva van rtelme vizsglni, mi a fkutakat s a nedves m?gyantn mutatott kapaszkodkpessget 20-20, a kopsi kpet 10, a zajszintet s a kigurulst 5-5 szzalkkal vettk figyelembe vgeredmnynkhz, ez alapjn pedig a Goodyear UltraGrip 9, BFGoodrich G-Force Winter 2, Hankook Winter i*cept RS2 W452 dobogt kaptuk, ugyanakkor a kzpmez?ny is elg er?s, a dobogrl lemarad Bridgestone, Firestone s Continental tli abroncsok lemaradsa minimlis, de mg a dl-koreai Nexen s a knai Triangle is a nyomukban volt. rdekes, hogy a Michelin csoportos BFGoodrich magasan legy?zte az anyamrka - nem mellesleg jval drgbb - termkt, de fontos megjegyezni, hogy egyrszt mnusz fokokban a sorrend vltozhat, msrszt a gyrtsi id?, vagyis az egyes szrik is befolysoljk az abroncsok tudst. Ha tesztnk viszonylag enyhe id?ben kszlt is, a hazai tlre taln pont ezrt lehet meghatroz. Az ugyanakkor

tisztn ltszik, hogy aki hban-fagyban is kvn autzni, csak a valdi tli gumikkal lehet nyugodt.

Mg azok, akik zmben vrosban, ott is keveset s a havas-jeges id?t kerlve autznak, meglehetnek egy-egy ngyvszakos garnitrval is (esetkben sszessgben a Continental AllSeasonContact szerepelt a legjobban). Egy viszont biztos: az akr csak mr 4 telet hasznlt gumi is lehet fradt, teht a keveset autzknak mr csak azrt is ajnlott a ngyvszakos gumi, hogy az ne vljon tlzottan koross, id?ben lecserlt legyen. (Mg miel?tt tlzott DOT-szm fetisizmusba csapnnk t, elrulom, hogy a tesztgy?ztes Goodyear volt a mez?ny legid?sebb "j" gumija, 2018-as gyrtssal, amivel mg ppen eladhat jnak, s a jelek szerint nem is vletlenl.)
A tesztelt abroncsok rai s EU cmkebesorolsai (Forrs: nonstopgumi.hu)
zemanyag-hatkonysg Tapads nedves ton Grdlsi zaj [dB] r (205/55 R16)
Barum Quartaris 5 (ngyvszakos) C C 72 23 443 Ft
BFGoodrich G-Force Winter 2 E B 69 20 516 Ft
Bridgestone Blizzak LM005 C A 71 40 610 Ft
Continental AllSeasonContact (ngyvszakos) C B 72 32 520 Ft
Continental WinterContact TS 860 C B 72 36 052 Ft
Firestone WinterHawk 4 C B 71 28 545 Ft
Goodyear UltraGrip 9 C C 69 36 803 Ft
Hankook Winter iCept RS2 W452 E B 72 24 194 Ft
Hasznlt nyri gumi n.a. n.a. n.a. n.a.
Hasznlt tli gumi n.a. n.a. n.a. n.a.
Infinity EcoZen XL C C 72 18 364 Ft
Kleber Quadraxer 2 (ngyvszakos) C B 68 23 150 Ft
Michelin Alpin 6 C B 69 35 747 Ft
Michelin CrossClimate+ (ngyvszakos) C B 69 35 509 Ft
Nexen Winguard SnowG3 WH21 E B 72 23 683 Ft
Taurus Winter XL E C 72 16 868 Ft
Toyo SnowProx S943 E C 70 24 597 Ft
Triangle Winter X TW401 E C 72 13 990 Ft
j prmium nyri gumi (Bridgestone Turanza T005) B A 71 27 517 Ft
A fenti tblzatba sszegy?jtttk a tesztelt abroncsok kiskereskedelmi rait s gyri cmkebesorolsait, amelyek azonban tapasztalataink szerint messze nem adnak elegend? informcit az abroncsokrl. Ha pldul az nedves ton fkezst nzzk, nlunk nem A, hanem B cmkj? abroncs lett a legjobb, de a "B"-k kztt is igen jelent?s klnbsgeket mrtnk, s persze lett olyan C is, ami jobban szerepelt, mint szmos B. Igaz, a cmke elvileg a "Tapads nedves ton" jellemz?re utal, nem pedig kizrlag az ottani fkezsre, ahogyan a zajszint is az elhaladsi zajt mutatja a matricn, mi pedig az utastrben mrtk, ahol valban szmos egyb tnyez? van, igaz, az elhaladsnl is. Kalkultorunk segtsgvel mindenki megkaphatja egyni preferencija szerint, hogy melyik a szmra leginkbb megfelel? gumiabroncs tlre. Br a korbbi vek kommentjeire vlaszul eljtszottunk a gondolattal, hogy az r tnyez?t is betegyk a kalkultorba, m vgl elvetettk:

a gumiabroncs biztonsgi tnyez?, az aut alapvet? viselkedst hatrozza meg, kilomterre vettve pedig minimlis rklnbsget hoz mg a legdrgbb s a legolcsbb sszevetse is, gy sprolni nem ezen rdemes.

Azon tl, hogy megfelel? abroncs nlkl sem autnk erejt, sem futm?vt nem tudjuk igazn kihasznlni, kilvezni, akr mg veszlybe is sorolhatjuk magunkat, illetve a tbbi kzleked?t is. A teszteredmnyeket ennek tudatban rdemes elemezni!
sszrtkels sajt preferencia szerint / Melyik szempont mennyire fontos?
Fkt szraz ton: 20%
 
Fkt vizes ton: 20%
 
Fkt jgen: 20%
 
Kapaszkods jgen (30 m): 20%
 
Zajszint: 5%
 
Kiguruls: 5%
 
Kopsi kp: 10%
 
Tesztelt abroncs Eredmny Fkt szraz ton Fkt vizes ton Fkt jgen Kapaszkods jgen (30 m) Zajszint Kiguruls Kopsi kp
60 km/h-rl 60 km/h-rl 40 km/rrl
Goodyear UltraGrip 9 92.7 % 15.3 m
15.8 m
18.5 m
7.2 s
59.8 dBA
43.0 m
0.9
BFGoodrich G-Force Winter 2 88.2 % 15.1 m
15.9 m
23.3 m
7.1 s
60.4 dBA
36.0 m
0.9
Hankook Winter i*cept RS2 W452 88.0 % 14.6 m
15.8 m
22.0 m
7.1 s
60.8 dBA
25.0 m
0.9
Bridgestone Blizzak LM005 87.1 % 15.4 m
16.4 m
21.7 m
7.2 s
60.7 dBA
30.0 m
0.9
Firestone WinterHawk 4 86.5 % 14.1 m
15.9 m
25.3 m
7.8 s
59.8 dBA
31.0 m
0.9
Continental WinterContact TS 860 85.3 % 15.4 m
16.4 m
21.7 m
7.0 s
59.9 dBA
28.7 m
0.6
Nexen Winguard SnowG3 WH21 84.9 % 17.8 m
14.8 m
25.0 m
6.9 s
60.9 dBA
28.3 m
0.9
Triangle Winter X TW401 84.8 % 17.6 m
21.1 m
16.4 m
7.3 s
60.9 dBA
28.0 m
0.9
Toyo Snowprox S943 83.5 % 16.5 m
17.1 m
23.3 m
7.7 s
60.2 dBA
32.3 m
0.9
Michelin Alpin 6 82.8 % 15.7 m
15.5 m
31.2 m
7.6 s
60.2 dBA
31.7 m
0.9
Continental AllSeasonContact (ngyvszakos) 82.2 % 15.2 m
16.1 m
24.7 m
8.2 s
61.8 dBA
28.2 m
0.9
Infinity EcoZen XL 81.9 % 16.2 m
16.7 m
24.6 m
7.4 s
62.0 dBA
26.7 m
0.9
Kleber Quadraxer 2 (ngyvszakos) 81.3 % 14.7 m
14.8 m
34.3 m
8.0 s
60.9 dBA
32.7 m
0.8
Barum Quartaris 5 (ngyvszakos) 78.7 % 16.5 m
16.6 m
33.0 m
7.8 s
60.7 dBA
28.3 m
0.9
Michelin CrossClimate+ (ngyvszakos) 77.3 % 13.9 m
15.2 m
31.5 m
11.4 s
59.9 dBA
30.7 m
0.7
?Taurus Winter XL 73.1 % 17.1 m
18.5 m
26.9 m
8.5 s
61.6 dBA
27.7 m
0.6
Hasznlt nyri gumi 68.4 % 15.5 m
17.8 m
50.5 m
8.9 s
61.3 dBA
27.3 m
0.5
Hasznlt tli gumi 68.2 % 16.4 m
17.1 m
32.9 m
12.0 s
60.7 dBA
29.5 m
0.5
j prmium nyri gumi 66.6 % 16.6 m
16.4 m
58.5 m
13.0 s
61.9 dBA
30.3 m
0.9