A szokott csapattal, idn is elksztettk tligumitesztnket, az egyetlen nagyszabs hazai gumisszevetst - tli s ngyvszakos abroncsokat egyarnt vizsgltunk.
Mrseink a szoks szerintiek voltak: fkt szraz s nedves aszfalton 60 km/rrl, a havas-jeges tfelletet mintz m?gyantn 40 km/rrl, kiguruls 15 km/rrl, kapaszkodsi kpessg (mennyi id? alatt tudunk megtenni 30 mtert egy adott emelked?n indulva), valamint utastri zajszint.
Ltni akarok minden adatot - a mrt adatok letltseA precizits rdekben minden abronccsal minden mrst egyms utn tszr vgeztnk el, a vgeredmnyekhez pedig a szls? rtkek nlkli tlagot vettk. Nyiln vannak korltai a tesztnek, de a mrt rtkek mgis plasztikusan mutatjk az egyes abroncsok kztti klnbsgeket. Idn radsul mg azzal sem voltunk maradktalanul elgedettek, hogy br hosszas egyeztets s id?jrs-el?rejelezs vizsglat utn egy olyan oktber vgi jszaka vgeztk a tesztet, amire 2-3 Celsius fokot grtek az id?jsok, vgl a h?mrsklet nem ment 5 Celsius fok al, az els? mrseket pedig mg ppen a hrhedt 7 Celsius fokon vgeztk. Utbbit hallhatjuk vek ta a tli gumira vlts kszbnek, m ennek kapcsn meg kell jegyezni, hogy nem akkor kell tli gumira vltani, amikor a napi bzish? 7 Celsius fok, hanem akkor, amikor a napi tlag annyi, olyankor ugyanis mr belefuthatunk a fagypont krli szintekbe is, amikor egyrszt jeges tfelletek is addhatnak, msrszt a nyri gumiabroncsok mr rezhet?en felkemnyednek. A mostani teszt viszont vgre vlaszt adott arra a krdsre is, hogy
vajon mr 7 Celsius fokon is jobb egy tli vagy egy ngyvszakos gumiabroncs, mint egy nyri?
tisztn ltszik, hogy aki hban-fagyban is kvn autzni, csak a valdi tli gumikkal lehet nyugodt.
Mg azok, akik zmben vrosban, ott is keveset s a havas-jeges id?t kerlve autznak, meglehetnek egy-egy ngyvszakos garnitrval is (esetkben sszessgben a Continental AllSeasonContact szerepelt a legjobban). Egy viszont biztos: az akr csak mr 4 telet hasznlt gumi is lehet fradt, teht a keveset autzknak mr csak azrt is ajnlott a ngyvszakos gumi, hogy az ne vljon tlzottan koross, id?ben lecserlt legyen. (Mg miel?tt tlzott DOT-szm fetisizmusba csapnnk t, elrulom, hogy a tesztgy?ztes Goodyear volt a mez?ny legid?sebb "j" gumija, 2018-as gyrtssal, amivel mg ppen eladhat jnak, s a jelek szerint nem is vletlenl.)A tesztelt abroncsok rai s EU cmkebesorolsai (Forrs: nonstopgumi.hu)
zemanyag-hatkonysg | Tapads nedves ton | Grdlsi zaj [dB] | r (205/55 R16) | |
Barum Quartaris 5 (ngyvszakos) | C | C | 72 | 23 443 Ft |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | E | B | 69 | 20 516 Ft |
Bridgestone Blizzak LM005 | C | A | 71 | 40 610 Ft |
Continental AllSeasonContact (ngyvszakos) | C | B | 72 | 32 520 Ft |
Continental WinterContact TS 860 | C | B | 72 | 36 052 Ft |
Firestone WinterHawk 4 | C | B | 71 | 28 545 Ft |
Goodyear UltraGrip 9 | C | C | 69 | 36 803 Ft |
Hankook Winter iCept RS2 W452 | E | B | 72 | 24 194 Ft |
Hasznlt nyri gumi | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
Hasznlt tli gumi | n.a. | n.a. | n.a. | n.a. |
Infinity EcoZen XL | C | C | 72 | 18 364 Ft |
Kleber Quadraxer 2 (ngyvszakos) | C | B | 68 | 23 150 Ft |
Michelin Alpin 6 | C | B | 69 | 35 747 Ft |
Michelin CrossClimate+ (ngyvszakos) | C | B | 69 | 35 509 Ft |
Nexen Winguard SnowG3 WH21 | E | B | 72 | 23 683 Ft |
Taurus Winter XL | E | C | 72 | 16 868 Ft |
Toyo SnowProx S943 | E | C | 70 | 24 597 Ft |
Triangle Winter X TW401 | E | C | 72 | 13 990 Ft |
j prmium nyri gumi (Bridgestone Turanza T005) | B | A | 71 | 27 517 Ft |
a gumiabroncs biztonsgi tnyez?, az aut alapvet? viselkedst hatrozza meg, kilomterre vettve pedig minimlis rklnbsget hoz mg a legdrgbb s a legolcsbb sszevetse is, gy sprolni nem ezen rdemes.
Azon tl, hogy megfelel? abroncs nlkl sem autnk erejt, sem futm?vt nem tudjuk igazn kihasznlni, kilvezni, akr mg veszlybe is sorolhatjuk magunkat, illetve a tbbi kzleked?t is. A teszteredmnyeket ennek tudatban rdemes elemezni!sszrtkels sajt preferencia szerint / Melyik szempont mennyire fontos? | ||
---|---|---|
Fkt szraz ton: | 20% | |
Fkt vizes ton: | 20% | |
Fkt jgen: | 20% | |
Kapaszkods jgen (30 m): | 20% | |
Zajszint: | 5% | |
Kiguruls: | 5% | |
Kopsi kp: | 10% | |
Tesztelt abroncs | Eredmny | Fkt szraz ton | Fkt vizes ton | Fkt jgen | Kapaszkods jgen (30 m) | Zajszint | Kiguruls | Kopsi kp |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 km/h-rl | 60 km/h-rl | 40 km/rrl | ||||||
Goodyear UltraGrip 9 | 92.7 % | 15.3 m |
15.8 m |
18.5 m |
7.2 s |
59.8 dBA |
43.0 m |
0.9 |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 88.2 % | 15.1 m |
15.9 m |
23.3 m |
7.1 s |
60.4 dBA |
36.0 m |
0.9 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 88.0 % | 14.6 m |
15.8 m |
22.0 m |
7.1 s |
60.8 dBA |
25.0 m |
0.9 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 87.1 % | 15.4 m |
16.4 m |
21.7 m |
7.2 s |
60.7 dBA |
30.0 m |
0.9 |
Firestone WinterHawk 4 | 86.5 % | 14.1 m |
15.9 m |
25.3 m |
7.8 s |
59.8 dBA |
31.0 m |
0.9 |
Continental WinterContact TS 860 | 85.3 % | 15.4 m |
16.4 m |
21.7 m |
7.0 s |
59.9 dBA |
28.7 m |
0.6 |
Nexen Winguard SnowG3 WH21 | 84.9 % | 17.8 m |
14.8 m |
25.0 m |
6.9 s |
60.9 dBA |
28.3 m |
0.9 |
Triangle Winter X TW401 | 84.8 % | 17.6 m |
21.1 m |
16.4 m |
7.3 s |
60.9 dBA |
28.0 m |
0.9 |
Toyo Snowprox S943 | 83.5 % | 16.5 m |
17.1 m |
23.3 m |
7.7 s |
60.2 dBA |
32.3 m |
0.9 |
Michelin Alpin 6 | 82.8 % | 15.7 m |
15.5 m |
31.2 m |
7.6 s |
60.2 dBA |
31.7 m |
0.9 |
Continental AllSeasonContact (ngyvszakos) | 82.2 % | 15.2 m |
16.1 m |
24.7 m |
8.2 s |
61.8 dBA |
28.2 m |
0.9 |
Infinity EcoZen XL | 81.9 % | 16.2 m |
16.7 m |
24.6 m |
7.4 s |
62.0 dBA |
26.7 m |
0.9 |
Kleber Quadraxer 2 (ngyvszakos) | 81.3 % | 14.7 m |
14.8 m |
34.3 m |
8.0 s |
60.9 dBA |
32.7 m |
0.8 |
Barum Quartaris 5 (ngyvszakos) | 78.7 % | 16.5 m |
16.6 m |
33.0 m |
7.8 s |
60.7 dBA |
28.3 m |
0.9 |
Michelin CrossClimate+ (ngyvszakos) | 77.3 % | 13.9 m |
15.2 m |
31.5 m |
11.4 s |
59.9 dBA |
30.7 m |
0.7 |
?Taurus Winter XL | 73.1 % | 17.1 m |
18.5 m |
26.9 m |
8.5 s |
61.6 dBA |
27.7 m |
0.6 |
Hasznlt nyri gumi | 68.4 % | 15.5 m |
17.8 m |
50.5 m |
8.9 s |
61.3 dBA |
27.3 m |
0.5 |
Hasznlt tli gumi | 68.2 % | 16.4 m |
17.1 m |
32.9 m |
12.0 s |
60.7 dBA |
29.5 m |
0.5 |
j prmium nyri gumi | 66.6 % | 16.6 m |
16.4 m |
58.5 m |
13.0 s |
61.9 dBA |
30.3 m |
0.9 |