Milyen gumit tegyünk fel télre? 25+1 szettet teszteltünk

2018. 11. 24. 11:49

Idei téligumitesztünkön mondhatni, hogy szintet léptünk: 25+1 garnitúrát mértünk össze. Közeleg a fagy, ideje tájékozódni!

Hetedik éve, hogy a nonstopgumi csapatával elkészítjük téligumitesztünket, ami már az első alkalommal, 2012-ben is új mércét állított a hazai gumitesztek kapcsán. Az első nagyszabású gumiteszt, ami ráadásul precíz (GPS alapú) méréseken alapul, s minden egyes abroncsnál meg is mutatja az eredményeket. Bár néhány részlet változott az évek során, de az alapvető technika és a helyszín nem. A gumitesztnek nagyjából annyira szerves része a mogyoródi Groupama Tanpálya, mint a nonstopgumi csapata és mi magunk. Idén azonban egyrészt méretet ugrottunk, az elmúlt években tesztelt 195/65 R15 helyett (többi idei tesztünkhöz hasonlóan) már 205/55 R16 méretben néztük a téli abroncsokat is. Egyetlen kivétellel, idén érkezett egy futózott gumi is az összevetésre, az 205/60 R16-os volt, tehát egy hajszálnyit ballonosabb, ám ez a fékezhetőségen nemigen változtat.


A nonstopgumival közös gumitesztünkön, avagy az egyetlen komoly hazai összevetésen a legnépszerűbb, 205/55 R16 méretben mérkőztek az abroncsok, az egyik legnépszerűbb autón, természetesen a mogyoródi Tanpályán

A futózott a címben említett plusz egy abroncs, a többi 25 között pedig 16 új téli gumi, egy használt téli és egy használt nyári, valamint 6 négyévszakos abroncs szerepelt, továbbá betettük tavaszi tesztünk győztes abroncsát, a Michelin Primacy 3-ast is, hogy lássuk, az mit tudna a télies körülmények között. A mezőnyben prémium és középkategóriás, valamint olcsó abroncsok egyaránt szerepeltek, s bár rekordszámú gumit vetettünk össze, néhány modell így is kimaradt, a Kléber vagy a BF Goodrich télije például azért, mert itthon alig fogynak. Hőmérséklet kapcsán némi előnyt kaptak a négyévszakos abroncsok, amelyeket 3-6 Celsius fok között teszteltünk - a használt gumikkal és a futózott télivel együtt, majd az igazi téliek már téliesebb, 2-4 Celsius fok közötti hőmérsékletet kaptak. Idén először ugyanis már nem volt elegendő egyetlen éjszaka a teszthez, a méréseket két egymás utáni éj leple alatt valósítottuk meg.

Hirdetés

A teszthez szokás szerint két autót alkalmaztunk, amíg az egyikkel mértünk, a másik új abroncsokat kapott

A Tanpálya adja a területet, ahol biztonságos és fix körülmények között tudunk mérni száraz és nedves aszfalton, valamint a jéghez hasonló tapadási tényezőjű nedves műgyantán. A forgatókönyv pedig a szokásos, amíg az egyik tesztautóval mérünk, addig a másikon épp gumikat cserél a nonstopgumi gárdája. Tesztünkhöz idén - kánikulai mérésünkhöz hasonlóan - Skoda Octavia kombikat alkalmaztunk, méréseink pedig pontosan azok voltak, amik az elmúlt években is - alább láthatók. A metodikáról még annyit, hogy minden mérést ötször végeztünk el, majd a szélső értékek eldobásával vettük a többi átlagát, utóbbit közöljük.

Méréseink

  1. Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
  2. Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
  3. Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)
  4. Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
  5. Menetzaj 50 km/óránál
  6. Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?

Látni akarok minden adatot - a mért eredmények letöltése

Eredményeinket tizedméteres pontosságú GPS alapú műszerek adták

Bár az egyes kategóriák eredményei önmagukban is beszédesek, azt el kell fogadni, hogy vannak abroncsok, amelyek csak egy-egy útfelületen jók. Ugyanakkor az ember gyarló és telhetetlen, nyilván azt szeretné, ha lenne olyan, ami mindegyik felületen rövid fékutat és persze tökéletes stabilitást ad, alig kopik, jó a gördülési ellenállása (ezáltal alacsony fogyasztást eredményez), csendes, és a havas, jeges emelkedőn is úgy kapaszkodik felfelé, mint macska a heverőre. Ilyen abroncs persze nincs, de az egyes jellemzők fontosságát súlyozni érdemes. Mi például összeredményünkhöz 20-20 százalékos aránnyal vettük alapul a különféle útfelületeken mért fékutakat és a nedves műgyantán (kvázi jégen) mért kapaszkodási képességet, 5-5 százalékot kapott a kigurulás és az utastérben mért zajszint eredménye, 10 százalékot a kopási kép, ami kapcsán alapból máshonnan indítottuk a téli és a négyévszakos abroncsokat, ugyanis utóbbiak eleve többet lesznek az autón, s nyáron alighanem jobban is kopnak. Ez azt jelenti, hogy míg a téli abroncsok esetén a kopási kép maximális pontszáma 10 volt, a négyévszakosoknál 5.

Cikkünk alján kalkulátorunk segítségével mindenki saját maga súlyozhatja, hogy neki mely jellemzők a legfontosabbak, majd megkaphatja a saját sorrendjét.

Komplett gumis műhely a helyszínen, a tesztre két éjszakát szántunk, mindkettőre 13 garnitúra tesztje jutott, mivel az autókra a saját kerekeiket is vissza kellett tenni, mindkét napra 60 kerék átpakolása jutott, vészfékezésből pedig 195, hiszen minden mérést ötször végeztünk el

Lehet variálni a különböző útfelületeken mért fékutakkal, a kapaszkodási képességgel, a zajjal, a kigurulással vagy a kopási képpel. De talán nem is kell a csúszkákat tologatni, elegendő a fékutas ábrákra nézni, hogy belássuk,

télies körülmények között nincs alternatívája a téli guminak.

Télies körülmények között a havas, jeges utak értendők, ott ugyanis a legjobb négyévszakos abroncs is csak kielégítő eredményt ad, ugyanakkor az a négyévszakos pedig száraz és nedves aszfalton nem remekel. A mezőny idén egyrészt viszonylag egyben van annak tekintetében, hogy a dobogós helyeken álló abroncsok közel azonos összesített eredményt értek el, ám nem találtunk olyan abroncsot, ami minden versenyszámban a dobogón vagy annak közelében végzett volna.

A műgyanta nem hazudik - jégen csakis a jó minőségű téli gumitól kaphatunk elfogadható féktávot

Száraz és nedves aszfalton két négyévszakos abroncs is remekelt. Így elmondható, hogy ha nem számít nekünk a havas-jeges tudás, ha meg tudjuk állni azt, hogy havazáskor, ónos esőben vagy annak veszélyekor ne használjuk autónkat, akkor remek választás lehet a Michelin CrossClimate+ egész éves gumi, vagy annak új kihívója, a Bridgestone Weather Control A005, hiszen míg előbbi száraz úton, utóbbi vizesen lett a legjobb. Ugyanakkor ezek az abroncsok a nedves műgyantán fékezhetőség és kapaszkodás szempontjából is alulmaradtak, a Michelin frissített egész éves gumija pedig hiába lett tartósabb, mint a + utótag nélküli előd, még most is átlag feletti kopást mutatott a teszten. Érdekesség ugyanakkor, hogy míg a kánikulai gumitesztena tesztgyőztes nyári gumi és számos négyévszakos abroncs is előzte a Michelin CC-t, az alacsonyabb hőmérsékleten utóbbi győzedelmeskedett (száraz úton megállásban).

Bár az egyes abroncsok közötti különbségek száraz úton a legszerényebbek, itt is autóhossznyi különbség adódott már 60 km/órás tempóról is! Ezt a versenyszámot egyértelműen nyerte a Michelin

Magyarázatot követel, hogy van olyan abroncs, ami rövidebb fékutat adott vizes aszfalton, mint szárazon. Ennek oka, hogy a földalatti tartályból szivattyúzott vízzel locsolt aszfalt magasabb hőmérsékletű volt, mint a száraz, s ez számos abroncsnál többet számított, mint a felület nedvessége. A legjobb és a legrosszabb eredmények közötti különbség, azaz az egyes abroncsok szórása azonban jelentősebb lett vizes úton, ahogyan az átlagos fékút is, igaz mindössze 30 centivel (17 vs. 17,3 méter).

Vizes aszfalton jellemzően nagyobb fékutat kapunk, s itt már erősödik az abroncsok közötti tudáskülönbség is. Itt a Bridgestone új négyévszakos gumija lett az első

Az igazi vízválasztó azonban a nedves műgyanta, vagyis a jég!

Fontos megjegyezni, hogy míg aszfalton 60, műgyantán 40 km/óráról nézzük csupán a fékutakat. Ennek oka, hogy 60-ról a sereghajtókkal jégen megállni sem lehetne 100 méter alatt, márpedig ennyi állt rendelkezésre a műgyantán. A mezőny legrosszabb eredményét a 10 éves, tehát már életkora alapján is cserére érett nyári gumi adta, azzal átlagosan 82,4 méteres fékút adódott - utóbbi mintegy négyszerese az ebben a versenyszámban adódott legjobb eredménynek! A másik nyári gumi, a vadonatúj és tesztgyőztes példány is 50,3 méteres, tehát 2,5-szeres fékutat adott a legjobb télihez mérten, de volt olyan új téli gumi is, amivel csaknem kétszeres, 39,3 méteres fékút adódott, s 39 métereset adott az 5 éves téli abroncs is. Utóbbi kapcsán nyilván felhozható a szakszerűtlen tárolás is, megeshet, de az biztos, hogy vásárolni ilyen korú, vagy ennél idősebb használt gumit kevéssé ajánlott. Az új téliek ugyanis kivétel nélkül 20,9-29,7 méter közötti fékutat adtak 40 km/óráról a műgyantán, 30 méter felettit az új gumik közül csak a nyári és az a két négyévszakos (Bridgestone és Michelin) adott, amelyek száraz és vizes úton remekeltek.

A jeges utat modellező nedves műgyantán már csakis a valódi téli gumik tudtak jó eredményt elérni. Számos négyévszakos gumi, a futózott és a koros téli, valamint a két nyári abroncs is elhasalt. Az új téli gumik között is adódhat autóhossznyi különbség, már 40 km/órás tempóról is, öreg téli vagy nyári gumival esélytelen a jégen megállás

Kapaszkodási képességben, az adott (vizes műgyantás) emelkedőn leküzdendő 30 méteres távban a mezőny meglehetősen egyben volt, a legtöbb abroncs 6,8-7,8 másodperc közötti eredménnyel zárt. Még egy négyévszakos (a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2) is a legjobbak között tudott szerepelni, nem mellesleg ugyanez nyújtotta a leginkább kiegyensúlyozott eredményt a négyévszakosok körében. Zaj szempontjából általánosan jól szerepeltek a teljes évre szánt gumik, de ez a tudás szinte lényegtelennek mondható a fékutakhoz mérten. Talán fontosabb a gördülési ellenállásra, azaz a fogyasztás befolyásolására utaló kigurulási eredmény, ahol téli gumik lettek a legjobbak, s nem nagy meglepetésre a vizes aszfalton is csaknem utolsó, de máshol sem remekelő futózott téli végzett leghátul. Utóbbi kopási kép alapján is a legrosszabbak között végzett - a téli gumik körében.

Kapaszkodási képességben is remekeltek a téli gumik, a fagypont feletti hőmérsékleten pedig a többiek is még viszonylag jól szerepeltek, de az elmúlt évek tapasztalatából tudjuk, hogy a néhány fokkal hidegebb idő is jelentősen rontja a képességeiket

A már említett súlyozás szerint dobogónk csúcsára összesített eredmények szerint a tavaly is győztes Continental WinterContact TS860 került, ugyanakkor minimális a szintén dobogós Vredestein Snowtrac 5 és a Goodyear UltraGrip 9 lemaradása is. Utóbbiak mindegyike elérte a legjobb eredmények legalább 89 százalékát, tehát velük nagy meglepetésre nem kell számítanunk. Negyedik a téli gumik közül száraz aszfalton legjobb Michelin Alpin 6, de összességében a Barum, a Pirelli, a Hankook, a Nexen és a Toyo téli gumija is jó eredménnyel végzett. Legalábbis az új abroncsok összevetésén, az pedig már egy másik kérdés lenne, hogy néhány évnyi használat után miként alakulna a sorrend, a Michelin szerint ott már ők lennének az élen. Most viszont a Barum (vagyis a Continentalhoz tartozó olcsóbb márka) adja a legjobb ár/érték arányt. Kompromisszumnak mondható a Nokian WR D4, ami ezúttal mindenhol csak kielégítőnek bizonyult, a Dayton DW510E pedig száraz és vizes úton egyenesen rossznak. Nem remekelt a Bridgestone Blizzak LM32, ami azonban a márka öregebbik téli gumija, az újabb LM001 sajnos nem érkezett meg a tesztre.

Három abroncs kifejezetten ajánlható, további 6 szintén jó eredményt adott, a többiekre az eredmények alapján nehéz érvet találni, pláne akkor, ha megnézzük az árakat (alább)

A tesztelt abroncsok kisker árai (Forrás: nonstopgumi.hu, 2018. november 22.)
Continental WinterContact TS860 32 346 Ft
Vredestein Snowtrac 5 27 494 Ft
Goodyear UltraGrip 9 32 175 Ft
Michelin Alpin 6 33 335 Ft
Pirelli Cinturato Winter 31 199 Ft
Hankook Winter iCept RS2 W452 25 921 Ft
Nexen Winguard SnowG WH2 19 979 Ft
Barum Polaris 5 20 238 Ft
Toyo Snowprox S943 27 069 Ft
Nokian WR D4 25 725 Ft
Firestone Winterhawk 3 24 219 Ft
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) 29 886 Ft
Dayton DW510E 17 342 Ft
Bridgestone Blizzak LM32 30 787 Ft
Pirelli Cinturato P7 All Season Plus (négyévszakos) 26 899 Ft
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) 34 639 Ft
Infinity EcoZen 17 657 Ft
Bridgestone Weather Control A005 (négyévszakos) 29 221 Ft
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) 30 922 Ft
Laufenn LW31 I Fit 17 135 Ft
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) 27 483 Ft
Kormoran Snow 16 700 Ft
Futózott téli gumi 17 000 Ft
Tesztgyőztes nyári gumi 29 669 Ft
Használt (5 éves) téli gumi n.a.
Használt (10 éves) nyári gumi n.a.

 

Téli körülmények között kielégítő összesített eredményt három négyévszakos garnitúra ért el, a Goodyear, a Pirelli és a Vredestein előadásában, ugyanakkor az új téli abroncsok közül sem ajánlható mindegyik. Az Infinity EcoZen, a Laufenn I Fit LW31 és a Kormoran Snow eredménye is jelentős lemaradást mutat az élmezőnyhöz képest.

A téli gumik körében sereghajtó a futózott abroncs, ami ugyanúgy csöppet sem ajánlott, ahogyan a nyári gumi (főként az erősen használt) és a koros téli gumi meghagyása vagy a használt vásárlása, illetve az 5 évnél idősebb téli gumi fent hagyása sem.

A tesztelt abroncsok darabonkénti ára 17-33 ezer forint közötti, tehát a leggyengébb és a legjobb szett közötti felár egy szett esetén nem egész 65 ezer forintos tétel, ami nyilván nem kevés pénz, de sokszor kevesebb, mint egy casco önrésznyi, míg a jó gumin akár életek is múlhatnak! Bár gumiabroncson nem ajánlott garasoskodni, fontos információ, hogy a dobogón 27 ezer forintos darabárú abroncs is szerepel, aminél már a teljes szett felára is csupán 40 ezer forintnyi a legolcsóbbhoz mérten. Utóbbi végképp az az összeg, amin nem érdemes spórolni, ha télen - biztonságosan - kívánunk autózni.

Kalkulátorunk segítségével mindenki megkaphatja a saját preferenciája szerinti sorrendjét. A csúszkákat fentről lefelé ajánlott állítani, hiszen a súlyok összesített aránya mindenképp 100% kell legyen, így az egyes értékek beállításával a többi automatikusan változik.

Összértékelés / Melyik szempont mennyire fontos?
Fékút száraz úton: 20%
 
Fékút nedves úton: 20%
 
Fékút jégen: 20%
 
Kapaszkodás jégen: 20%
 
Zajszint: 5%
 
Kigurulás: 5%
 
Kopási kép: 10%
 
Tesztelt abroncs Eredmény Fékút száraz úton Fékút nedves úton Fékút jégen Kapasz-
kodás jégen
Zaj-
szint
Kigu-
rulás
Kopási
kép
60 km/h 60 km/h 40 km/h
Continental WinterContact TS860 89.8 % 16.5 m
17.0 m
22.8 m
7.0 s 64 dBA 30.3 m 9
Vredestein Snowtrac 5 89.7 % 18.2 m
16.8 m
21.3 m
6.8 s 64 dBA 36.7 m 8
Goodyear UltraGrip 9 89.3 % 16.7 m
17.0 m
20.9 m
7.6 s 64 dBA 26.3 m 9
Michelin Alpin 6 88.8 % 14.9 m
16.7 m
26.6 m
7.3 s 64 dBA 26.3 m 10
Barum Polaris 5 88.1 % 16.6 m
15.6 m
25.0 m
7.5 s 63 dBA 26.0 m 9
Pirelli Cinturato Winter 86.9 % 17.2 m
17.0 m
24.2 m
6.9 s 64 dBA 27.3 m 8
Hankook Winter iCept RS2 W452 86.8 % 16.5 m
16.7 m
25.0 m
7.3 s 64 dBA 25.0 m 9
Nexen Winguard SnowG WH2 86.3 % 18.1 m
17.5 m
23.3 m
7.3 s 65 dBA 24.3 m 10
Toyo Snowprox S943 85.3 % 18.1 m
18.4 m
24.0 m
7.4 s 64 dBA 34.0 m 9
Nokian WR D4 84.4 % 16.9 m
17.5 m
25.2 m
7.3 s 64 dBA 32.0 m 7
Firestone Winterhawk 3 84.3 % 18.2 m
18.1 m
23.3 m
8.0 s 64 dBA 29.3 m 9
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) 84.2 % 16.2 m
16.3 m
24.8 m
7.1 s 63 dBA 24.5 m 4
Dayton DW510E 82.8 % 18.3 m
17.6 m
26.1 m
7.8 s 64 dBA 30.7 m 9
Bridgestone Blizzak LM32 82.8 % 17.1 m
17.8 m
29.6 m
7.5 s 64 dBA 28.7 m 9
Pirelli Cinturato P7 All Season Plus (négyévszakos) 82.6 % 16.1 m
16.1 m
28.6 m
6.8 s 64 dBA 26.0 m 4
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) 80.5 % 17.4 m
16.8 m
24.9 m
7.4 s 64 dBA 26.7 m 4
Infinity EcoZen 78.8 % 17.7 m
17.3 m
28.9 m
7.8 s 64 dBA 25.7 m 6
Bridgestone Weather Control A005 (négyévszakos) 78.5 % 15.2 m
15.0 m
34.1 m
8.8 s 62 dBA 25.3 m 3
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) 77.0 % 14.7 m
15.5 m
30.5 m
9.1 s 63 dBA 24.3 m 2
Laufenn LW31 I Fit 77.0 % 19.0 m
19.0 m
26.6 m
7.5 s 64 dBA 27.0 m 5
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) 76.6 % 16.1 m
17.2 m
33.7 m
8.0 s 63 dBA 26.3 m 4
Kormoran Snow 74.3 % 17.2 m
17.5 m
39.3 m
8.7 s 63 dBA 28.3 m 6
Futózott téli gumi 72.5 % 17.2 m
20.0 m
28.3 m
10.1 s 64 dBA 22.3 m 6
Tesztgyõztes nyári gumi 67.9 % 15.9 m
15.7 m
50.3 m
13.4 s 64 dBA 24.3 m 5
Használt (5 éves) téli gumi 63.2 % 18.4 m
19.7 m
39.0 m
15.6 s 63 dBA 25.3 m 5
Használt (10 éves) nyári gumi 56.5 % 18.1 m
20.6 m
82.4 m
14.6 s 65 dBA 25.7 m 5