Tesla Model 3 Performance AWD (2020) Teszt + Videó

2020. 03. 22. 12:57

Néhány napig szerencsém volt kipróbálni a Tesla „megfizethet?” modelljét a Magyar Autókeresked?ház Zrt. jóvoltából. Mint minden benzinvér? embert, engem is kisebb aggodalommal töltött el, hogy a fenébe is fogok 160 kilométeres autópályás szakaszt megtenni vele egyb?l az els? napon?! Aztán a m?szaki adatoknak és hatótávnak részletesebben utána járva megnyugodtam, hiszen a Performance modell a WLTP-szabvány szerint 530 kilométert kínál, ami a valóságban inkább 400-450 körül van, de valljuk be, azért ez már elég baráti. Pláne városban, ahol nem súlyt a masszív légellenállás és az autó is többet tud rekuperálni. Agglomerációs és városi használatra a Tesla kis szedánja kit?n? választás, már ha van 20 millió forintnyi zsebbélel? zsetonod. A hétvégém tehát Tesla-élményautóztatással telt, majd Ádámmal kivittük a Groupama Tanpályára, hogy megnézzük, mit m?vel a rántópadon akkor, ha elengedjük a kormányt:

Tesla Model 3 - végtelenségig letisztult

A kisváros csodájára járt a Tesla Model 3 jelenlétének, hiszen nem minden sarkon teremnek ehhez hasonló amerikai termékek. Valójában nem azért szeretjük, mert olyannyira szép: barátságos, hangtalan idegennek t?nik ezzel a kedves kis béka pofával. A bels? égés? motor teljes hiányának köszönhet?en maxi-mélyre le tudták nyomni az autó orrát, így könnyebben meg tud birkózni a légellenállással, ami kiváló, 0,23-as értéket mutat. A végtelen letisztultsághoz hozzájárulnak a karosszériába süllyesztett kilincsek, melyeknek m?ködésér?l külön kisel?adást kellett tartani minden laikus számára: megnyom, valahogy alá nyúl, meghúz.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

Méreteiben szinte megegyezik a 3-as BMW-vel, arányai rendben vannak, ahogyan a passzív és aktív biztonság terén is kimagaslót nyújt. Maga az alumínium és acél kevert felhasználásával készül? váz struktúrája is forradalmi a kategóriájában. S?t, frontális ütközésnél nincs tömör fémtömb, ami becsúszhatna az utastérbe, van viszont gy?r?dési zóna b?ven. Maga az alvázba épített akkucsomag is hozzájárul a járm? merevségéhez, ami igényesen be is van bugyolálva.

Tesla Model 3 – Gombok? Minek?

Tesla Model 3-hoz slusszkulcs helyett slusszkártya jár, vagyis egy vékonyka mágneskártya, ami a B-oszlophoz érintve nyitja a járm?vet. Valójában ez pótkulcsként szolgál, hiszen, ha a Tesla alkalmazását letöltjük okostelefonra, összehangoljuk telefonunkat az autóval, akkor minden megoldható ezzel is. A nyitás, zárás és sok más infó mellett az autó aktuális töltöttségér?l, hatótávról kaphatunk adatokat, el?f?thetjük az autót indulás el?tt, bár utóbbit id?zíteni nem lehet. Az alacsony orr miatt jól kilátni bel?le, négy feln?ttnek egyébként b?ven jut hely, elöl 85, hátul 340 literes csomagteret találni.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

Ha sikerült bejutni az autóba, akkor jól megtömött, amerikai felhasználóknak igazán kedvez?, puha ülések fogadnak, amik 12 irányba elektromosan állíthatóak. Els? érzetre rendben vannak, de hosszú távon nem épp a legkényelmesebbek. A vastag kormányt a 15 colos központi tableten kiválasztva tudjuk magunkra szabni a kormány két oldalán található tekerenyt?kkel, ugyanez igaz az oldalsó visszapillantókra, gombnyomásra nyílik a keszty?tartó is és a szell?ztetést is az érint?kijelz?n tudjuk konfigurálni. Természetesen els? körben ez is furcsa lehet, de mint mindent, ezt is meg lehet szokni, meg amúgy is névre szóló memóriahelyek vannak, így, ha beleülünk, lekattintjuk a nevünket és minden beáll a számunkra kedvez? pozícióba. Nem meglep? módon mindent a kijelz?n lehet állítani, az internet segítségével válogathatunk a Spotify kínálatából, az autó töltése közben szörfölhetünk a neten, van Youtube, Netflix és sok más saját márkás játék – infotainment terén tényleg verhetetlen a Tesla.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

A végtelen letisztultság a beltérre is igaz, sehol egy gomb a fás betétekkel tarkított m?szerfalon, az ajtókon egész t?rhet? Alcantara-szer? borítás. Az illesztési hézagok persze közel sincsenek a német prémiumok szintjén sem kívül, sem belül és az ajtócsapódás hangja sem lesz mintapélda a hangoskönyvekben. Persze, ennyi pénzért ne történjen már ilyen, és igen, szoftveresen az efféle hibákat még nem tudja orvosolni Elon Musk, de egy közel 10 éves gyártóról beszélünk könyörgöm, nincs mögöttük 30-40-50 tapasztalat, hogy hogyan is kéne azt a gumikédert rendesen a helyére rakni.

Tesla Model 3 – ne kételkedj a villanymotorban

Az élményautóztatás során nem volt olyan eset, amikor ne hangzott volna el valamilyen kacifántos káromkodás padlógázas gyorsítás esetén. Ha laikus az ember, annyit azért már hallott, hogy ezek a Teslák eszméletlen gyorsulásra képesek, f?leg a Performance kivitel. Ugyanis egy elöl-hátul villanymotorral szerelt autóról van szó, mely így összkerékhajtást tesz lehet?vé, és a vektorvezérlésnek köszönhet?en olyan ügyesen, a kerekek elforgása nélkül képes leadni a 450 lóer?t és a 640 Nm-es nyomatékot, hogy az ember gyomra a torkáig csúszik fel. Elöl egyébként egy aszinkronmotor dolgozik, mely indukció révén jut elektronokhoz, hátul viszont állandó mágneses szinkronmotor m?ködik, nyugodt közlekedésnél kizárólag ez hajt, az els? szabadon fut.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

Papíron a teljesítmény orientált kivitel végsebessége 261 km/h és 3,4 másodperc alatt érhetjük el vele a 100 km/h-t hangorkánok nélkül, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga volna. Az 1847 kg-os tömeg nem igazán érz?dik menet közben, a 75 kWh-s akkucsomag a padlólemezbe helyezve alacsony súlypontot eredményez, a Performance csomag részeként 20-as kerekeket, nagyobb fékeket, karbon spoilert, alumínium pedálokat és Track Mode-ot kapunk az autóhoz, ami versenypályás körülmények között kevésbé közbeavatkozó menetstabilizálót és kipörgésgátlót tesz lehet?vé. A visszatöltés mértékét kétféleképpen lehet meghatározni, javasolt az er?sebb rekuperációt választani, hiszen ilyen egypedálos járm?vé alakul át a Model 3, mert olyan szint? motorféket generál, hogy ha ráérez az ember, a féket szinte nem is kell használni.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

Városi használat esetén 18-20 kWh-s fogyasztással lehet számolni, autópályán ez 22 kWh-ra ugorhat fel, ami még mindig remek érték kategóriájában. Persze mindezek az ideális körülmények között értend? számok, hiszen 5 fok alatt 10-20%-kal többet tud fogyasztani a f?tés, akkucsomag temperálása miatt is. Ilyenkor a tárolókapacitás is romlik: valójában az akkucsomag olyan, mint egy elkényeztetett úrihölgy: sem a hideg, sem a meleg nem jó neki és még gyors töltés esetén is hisztizik.

Tesla Model 3 teszt Alapjárat

A Tesla Model 3-hoz Type 2-es és hálózati tölt?kábelt ad a gyártó, otthoni (AC – váltóáram, 230V) hálózatról kb. 3,5 kW-t tud felvenni óránként az autó, így a 80%-os töltöttség nagyjából 20-22 óra alatt érhet? el nulláról. Gyors, háromfázisú (400V) tölt? esetében a Tesla 11 kWh-ot tud felvenni, hiába tudna az a tölt? mondjuk 22kWh-val tölteni, így 6-7 óra alatt történik meg az akksik telepumpálása árammal. A Tesla Superchargerek esetében már (DC) egyenáramról beszélhetünk, ez esetben a 120-110 kWh-t fel tud venni a gépjárm? egy óra alatt, így nagyjából 40 perc alatt fel tudjuk tölteni az 75 kWh-s akkucsomagot. Jelenleg Magyarországon 7 villámtölt? van, melyekkel tényleg nem jelent nagy ördöngösséget a töltés, ez az egyik aduásza a Teslának, hiszen ilyen teljesítménnyel, ilyen lefedettséggel egyel?re más tölt?hálózat nem rendelkezik világszerte.

Tesla Model 3

A Tesla Model 3 karosszériájának merevségét feljebb már taglaltam, vezetés közben nem érezni bizonytalanságot az autó mozgásában. Igaz, hogy a kormányzás teljesen steril, tempósabb kanyaroknál a menetstabilizáló okosan avatkozik be és az álló helyzetben történ?, padlógázas indulásnál sem lehet elbizonytalanítani, mindig megtalálja a megfelel? tapadást még nedves aszfalton is. Elöl egyébként dupla keresztleng?karos, hátul több leng?karos felfüggesztést találunk, a Performance csomag részeként feszesebb, ültetett futóm?vet kapunk és persze a fékek is er?sebbek az átlagnál.
Tesla Model 3 teszt Alapjárat
Az Tesla robotpilótája kb. egymillió forintos felárért kérhet?, hardware-esen tudná az autó ezt a funkciót, software-esen van lebutítva, hiszen az Autopilot Európában még nem engedélyezett. Az 5. szint? teljes önvezetés hiányától azért nem fogunk elszomorodni, hiszen ugyanúgy található benne adaptív tempomat és sávtartó, amik autópályán remek szolgálatot nyújtanak.

Tesla Model 3 ár és összegezve

Ahhoz képest, hogy a Tesla csupán 10 éve kezdte meg m?ködését, elképeszt?en potens, villanyautóként a lehet? legjobb szolgáltatásokat, menetteljesítményt és hatótávot nyújtó termékeket kínálja, nyilván nem olcsón, de a villanyautóktól megszokott alacsony fenntartási költséggel. Minden téren fejlettebb elektronikai megoldásokkal büszkélkedhet a konkurensekhez képest, nem beszélve a villámtöltési lehet?ségekr?l. A beltér min?sége és a karosszéria illesztési hézagai nem kimagaslóak, de hozzák az elfogadható szintet. Az extrák sem olcsók, de el?nyünkre válhat, hogy szoftveresen szinte mindent tudnak fixálni Muskék, ha valakit mélyen megérintenek a kütyük, imádni fogja az autót. Komolyabb m?szaki probléma esetén egyel?re Bécsben tudják a legközelebb szervizelni az autókat, ez a tény már annyira nem üdvözít?.

Amerikában már kapható a nagyjából 10 millió forint körüli fapados változat, Európában még nem. Magyarországon többek között a Tesla.hu tud segítséget nyújtani Tesla vásárlásban, minimum 18-19 millió forintot kell kipengetni egy Model 3-ért árfolyam, felszereltség függvényében. Ha csúcsra járatjuk a dolgokat akár 21-22 millió forint is