Téligumiteszt - 14 garnitúrát vallattunk a Hungaroringen

2012. 10. 24. 14:40

Noha jég még nem volt, 7 Celsius fok alatti hőmérséklet már igen, illetve a pályákon víz és a speciális, nedves műgyantán a jégéhez hasonló tapadás is. 

Három darab teljesen azonos Ford Focus, valahai rendőrautóval teszteltünk.
Talán még a gumitesztek megrögzött olvasóinak is misztikusnak tűnnek a külföldi tesztek eredményei. A táblázatokban pontokat, százalékos eltéréseket látni, rendszerint nem tudjuk meg, hogy melyik abroncs konkrétan mit produkált a méréseken. 

Az eredményeket sokan előre lezsírozottnak tartják, de temérdek autós nem is filozofál ezen sokat, ha már nagyon kell, elmegy a gumishoz, leginkább ár alapján választ és jár valamivel, talán nem is tudja mivel. Hogy az abroncs mennyire fontos közlekedési szempontból, azt talán fölösleges részletezni, lehet bármilyen erős egy autó, lehet bármilyen jó a fékje, megfelelő abroncs híján nem fog tudni elindulni, kanyarodni és megállni sem. Mennyi múlhat konkrétan az abroncson? Nagyon sok, mindezt tesztünk konkrét számokkal támasztja alá. Választ kapunk arra, hogy vajon tényleg jobbak-e a prémium abroncsok, mint az olcsók, s arra is, hogy valós-e a gumisok által hangoztatott, 5 éves élettartam dogma, magyarán kell-e cserélni a még megfelelő futófelülettel rendelkező, de már koros abroncsokat.

A Téligumiteszt 2012 - az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje szigorúan a hazai autósok tájékoztatására, a hazai, valós körülmények közötti tesztelésre jött létre. Bennünk is megfogalmazódott már, hogy jó lenne egy ilyen; természetesen a honnan szerzünk abroncsokat kérdésnél el is vetélt ötletünk. A nyár végén azonban a nonstopgumi.hu vezetői kerestek meg bennünket a felvetéssel, hogy készítsünk egy közös tesztet. Örömmel, és kapva-kapva vállalkoztunk. Közös célunk volt, hogy a hazai átlagigényeknek megfelelő méretben és átlátható, korrekt vizsgálatokat végezzünk. Remek további partnereket sikerült magunk, illetve a teszt mellé állítanunk. Méréseinkhez a Hungaroring célegyenesét, valamint a Hungaroring területén lévő Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum tanpályáit használhattuk. Így nem csak száraz, hanem folyamatosan azonos mértékben vizes aszfalton, illetve nedves, tapadási tényezőjével a jéghez közel álló műgyantán is mérhettünk. Utóbbin nem csak fékutat, hanem kapaszkodóképességet is.
    
Míg az egyik Focus a Hungaroring célegyenesét, a másik a tanpálya egyes szekcióit vette célba, a harmadikon pedig közben cserélhették is az abroncsokat az ugyan nem F1-es szintidejű, de azért gyors szerelők, majd következhetett a forgás

A nonstopgumi.hu helyszíni szerelői a három autóhoz hat felnigarnitúrával és ugyebár 14 gumigarnitúrával küzdöttek meg
A teszthez három darab, teljesen egyforma, valahai rendőrautó Ford Focus kombit használhattunk - melyeket a pályához hasonlóan szintén a Vezetéstechnikai Centrumtól kaptunk kölcsön. Az autók egyező tömeggel, azonos mérőcsapattal mentek az összes abronccsal, igyekeztük kizárni az eredményeket módosító tényezőket, illetve azok változásait. Az első nagyszabású hazai gumitesztet szinte az első olyan éjszaka végeztük, amikor már tartósan a gumiabroncsok számára kedvezőnek mondott 7 Celsius fok alatti hőmérséklet adódott. Fontos megjegyezni, hogy bár a nonstopgumi.hu adta a teljes, összességében 56 abroncsot jelentő tesztgarnitúrát, s cserélte azokat folyamatosan a helyszínen, a teszteléstől amúgy szándékosan teljes mértékben távol maradt. Közös célunk volt ugyanis az egységes és objektív, mindenféle befolyástól mentes teszt létrehozása. Bár utóbbi életre hívásával, részleteinek kidolgozásával és lebonyolításával mi is saját gyermekünknek érezzük a „Téligumitesztet”, a végeredmények alakulását tesztelés alatt magunk sem láthattuk. A méréseket ugyanis a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszékének doktoranduszai, Gere Tamás és Hesz Mátyás végezték. A GPS Expert Kft-től kapott műszerek, magas precizitású, 10 Hz-es GPS eszközök belső memóriájukba, illetve Bluetooth-szal csatlakoztatott telefonokba rögzítették a sebességet, időt, távolságokat, valamint a további GPS adatokat. Az eredményeket így csak utólag láthattuk, de azt kell, hogy mondjuk, azok egybecsengtek az érzett lassulásokkal.
    
Bár a gumiteszt még az autós újságírók számára is misztikus fogalom, s a gumibemutatókon is alig érződnek különbségek, saját tesztünk szépen, szemmel láthatóan, illetve gyomorral érezhetően jól kirajzolta azokat. Le kell szögezzük, hogy méréseinket csupán csak három alkalommal ismételtük, így statisztikai vizsgálatoknak értelme sem lenne, például arra vonatkozóan, hogy milyen szignifikancia-szinttel állíthatjuk a tapasztaltakat. Csupán azt írhatjuk le, hogy mi milyen értékeket mértünk a 14, közte két használt (5 éves, 5,5 mm-es prémium és 8 éves „budget kategóriás”), valamint egy kínai (Imperial Dragon) garnitúrát is tartalmazó tesztkontingenssel.

Vészfékezés 120-130 km/óráról? Ilyenre ritkán van szükség, de 100 vagy 60 km/óráról azért talán már többeknek adódott, s ilyenkor – mint az látható tesztünkből, nagyon nem mindegy, hogy milyen abroncs van az autón. 49,43 és 64,42 méter közötti értékeket kaptunk. Közel 15 méter, három autónyi tehát a különbség, ami 120 km/óráról csupán az abroncson múlik. Ha csupán 100 km/óráról kell fékezni, már 33,88-44,03 méter közötti, 60-ról pedig 11,85-16,11 méteres fékutakkal kell számolni. Az értékek sora, s az abroncsok sorrendje táblázatainkban látható, figyelemre méltó, hogy szárazon a Barum a legjobb, s az is, hogy még 60 km/óráról is múlik több mint 4 méter az abroncson, ami gyakorlatilag az autó totálkárosra törését jelenti.

Forrás: Téligumiteszt 2012 - az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje